Læringsledelse (Heftet)

Inkluderende skolemiljø

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202620745
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Læringsledelse

Ledelse av læring er helt sentralt for å oppnå et godt og inkluderende skolemiljø. Dette er et ansvar lærere erkjenner, men ikke alltid opplever at de fullt ut kan ivareta. Læringsledelse er det sentrale begrepet denne boken kretser rundt, hvor ulike former for slik ledelse blir definert og diskutert av forfatterne.

I boken drøftes fem ulike perspektiver ved læringsledelse gjennom følgende spørsmål:

  • Hva er læringsledelse og hvordan blir slik ledelse tatt i bruk i ulike styringsdokumenter?
  • Hvilke muligheter og barrierer ligger det i samarbeid om læringsledelse?
  • Hvordan framstår læringsledelse i et inkluderende læringslandskap?
  • Hvilken betydning har struktur av tid for ledelse av læring?
  • Hvordan lede læringen slik at den fremmer en god psykisk helse hos elevene?
Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

Til toppen

Flere bøker av Jorun Buli-Holmberg og Mirjam Harkestad Olsen:

Du vil kanskje også like

Om forfatter
Jorun Buli-Holmberg har undervisningspraksis fra høyere utdanning og videregående opplæring, samt erfaring fra ledelse av kompetanseutvikling og forskning knyttet til tilpasset opplæring. Hun er forfatter av en rekke fagbøker om tilpasset opplæring og endringsarbeid i tilknytning til realisering av skolereformer.
Mirjam Harkestad Olsen arbeider som professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet og som seniorrådgiver i Statped. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål vedrørende barn og unges skolehverdag, så som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø og utfordringer for læring. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.