Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202516895
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Kroppsøving, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer

I denne antologien utforskes mange av de didaktiske utfordringene i kroppsøvingsfaget i skolen. Det legges spesiell vekt på dannelsesaspektet og hva som menes med at kroppsøving er et allmenndannende fag. 

Antologien begynner med en drøfting av gårsdagens, dagens og morgendagens kroppsøvingsfag på bakgrunn av relevant teori. Deretter følger to kapitler som med ulike innfallsvinkler ser på utfordringer knyttet til vurderingsordningen i faget, og ett om fair play-begrepet.

De tre neste kapitlene er viet kroppsøving som dannelsesfag. Det første av dem tar for seg hvordan Klafkis dannelsesteoretiske perspektiv kan knyttes til kroppsøvingsfaget. De to neste handler om hvordan utvikling av dannelsesprosesser kan skje gjennom kampsportundervisning, og tilrettelegging for og gjennomføring av ballspill i undervisningen med utgangspunkt i TGfU- / Teaching Games for Understanding-modellen. Avslutningskapittelet drøfter blant annet hvilken plass forebygging av spiseforstyrrelser bør ha i undervisningen. 

Til toppen

Om forfatter

Erlend Ellefsen Vinje (f. 1976) jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge, der både forsknings- og undervisningsarbeid knyttes til fagområdene kroppsøving og pedagogikk. Han har også en bistilling ved OsloMet knyttet til de samme fagområdene. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både barne- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d.-programmet «Utdannelse, læring og filosofi» og hovedfag i idrettsfilosofi fra Norges idrettshøgskole. Han har tidligere vært redaktør for de vitenskapelige antologiene Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer og Fremtidens kroppsøvingslærer (Cappelen Damm Akademisk). Han har skrevet flere bøker, vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale.