Kokos - Hvem kan blåse bort vondten? (Innbundet)

Lete- og pekebok

Serie: Kokos 

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 16
Illustratør: Holt, Anne G.
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Kokos
ISBN/EAN: 9788202285678
Alder: 1 - 4
Omtale: Kokos - Hvem kan blåse bort vondten?

Endelig blir vi kjent med KOKOS - verdens minste elefant! Han bor på Petras rom i en eske som det har vært kokosboller i. En dag glir Kokos på badet og slår seg på baken. AU, det gjør vondt! Er det noen som kan blåse bort vondten - slik at han kan leke med Løveungen og frøken Kanin igjen?

En pekebok for de minste.

Til toppen

Andre utgaver

Kokos
Bokmål eBok+ 2014
Anmeldelser av Kokos - Hvem kan blåse bort vondten?
"Ny suksess (...) Gjennom Anne G. Holts karakteristiske illustrasjoner har «Kokos» den samme varmen og tryggheten som «Karsten og Petra»-bøkene. Dyretegningene har noe Disney-aktig ved seg, i beste forstand. Teksten er enkel, beregnet på de aller minste. Dette er i tillegg en «let og finn» bok, som gjorde stor lykke hos husets treåring."Cathrine Krøger, DagbladetLes hele anmeldelsen
“Med sider i tykk papp, og en historie med høy identifikasjonsfaktor, evner boka om elefanten Kokos å engasjere de minste.”Elisabet Høye, Foreldre & Barn

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen - den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre - like gjerne for barn som for voksne. "Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare", skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

"Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn.
Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger - så duggfriske og uberørte av klisjéer - at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg - det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker."