Klasserommet utenfor (Heftet)

Tilpasset opplæring i et utvidet læringsrom

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 400
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202286293
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Naturfag, Naturfag og samfunnsfag, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Klasserommet utenfor

I denne boka viser Arne N. Jordet hvordan skolens fysiske og sosiale omgivelser kan brukes som ressurs i opplæringen. Med bakgrunn i kunnskapsteori, dannelsesteori, læringsteori og læreplanteori argumenterer han for betydningen av å skape et utvidet læringsrom i opplæringen ved å etablere et samspill mellom læringsaktiviteter i og utenfor klasserommet. Bare da vil det være mulig å få den variasjon i opplæringen som læreplanen forutsetter, og som omtales som et kjennetegn ved tilpasset opplæring. Med bakgrunn i eksempler fra norsk skole og forskning på området viser han hvordan elever og lærere i dette utvidete læringsrommet får de rammebetingelsene de trenger for å kunne arbeide med alle skolens fag på en mer autentisk og meningsfull måte.

Forfatterens hovedbudskap er at det ikke vil være mulig å realisere fellesskolens dannelsesambisjoner, slik disse er formulert i Opplæringslovens formålsparagraf og i skolens læreplan, uten å ta i bruk skolens omgivelser som ressurs i opplæringen.

Boka henvender seg til studenter, pedagoger og forskere i lærerutdanningene ved høgskoler og universiteter og til lærere, skoleledere og skolepolitikere.

Til toppen

Anmeldelser av Klasserommet utenfor
«Med den relativt ensartede undervisningskultur, der eksisterer i de nordiske lande, har bogens indhold og budskab meget at byde på - også i en dansk undervisnings og forsknings kontekst, hvor en tilsvarende udvikling har fundet sted de seneste 10 år. [...] Bogen udgør et vægtigt bidrag i diskussionen om udeundervisningens rolle i skolens hverdag og bør ubetinget indgå i danske læreruddannelser og universitetsmiljøer, hvor udeskole fænomenet i stigende grad er ved at finde indpas.»Erik Mygind, udeskole.dkLes hele anmeldelsen
«... det er en teoretisk velfunderet og veldokumenteret bog. [...] Her er meget god inspiration at hente til planlægning af undervisning.»Jette Kantsø, undervisere.dkLes hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter

Arne Nikolaisen Jordet er professor ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap. Han har arbeidet innenfor lærerutdanningen siden 1992, med særlig vekt på natur-, samfunns- og miljøspørsmål. Jordets forskningsarbeid har vært rettet mot læringsprosesser utenfor klasserommet, det som i norsk skole ofte omtales som uteskole. Han har en doktorgrad i pedagogikk (dr.philos.) fra Universitetet i Oslo 2007.