Øystein Jensen er professor i reiseliv og markedsføring ved Handelshøgskolen i Bodø, Nord Universitet og ved Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger. Han har doktorgrad innenfor markedsføring fra Handelshøgskolen i Århus. Jensen har forsket og undervist innenfor reiselivsspesifikke temaer i 30 år og har flere publikasjoner i norske og utenlandske tidsskrifter og bøker innenfor temaer som internasjonale distribusjonskanaler, turistattraksjoner, destinasjonsmarkedsføring, turistopplevelser og bærekraftig reiseliv. Han har vært engasjert i flere forskningsprosjekter og fora innenfor reiseliv, og har blant annet vært prosjektleder for forskningsprosjektet «Opplevelser i Nord».
Kåre Skallerud er professor i markedsføring ved Handelshøgskolen i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet. Han er Ekonomie doktor fra Universitetet i Gøteborg og har tidligere jobbet ved Nofima i Tromsø, Norges fiskerihøgskole i Tromsø, Handelshøgskolen i Århus, Danmark og Linnéuniversitetet i Växjö, Sverige. Skallerud har publisert i Journal of Business Research, European Journal of Marketing, The Academy of Marketing Science Review, Journal of Global Marketing og mange andre journaler. Hans forskningsinteresser har hovedsakelig vært B-to-B-marketing, relasjonsmarkedsføring, markedsføring av sjømat samt distribusjonskanaler for reiselivet.