Innovasjon og verdiskaping i lokale medier (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 312
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202405809
Kategori: Journalistikk og mediefag og Fagbøker
Fag: IJ-forlaget, Innovasjon, Mediefag
Nivå: Akademisk
Omtale: Innovasjon og verdiskaping i lokale medier

Norge har siden begynnelsen av 1900-tallet hatt rundt 220 forskjellige aviser i et land med bare fem millioner mennesker, og de aller fleste avisene er små lokalaviser. Likevel handler nesten alt som er skrevet om temaet innovasjon i mediene om store, nasjonale eller internasjonale aktører.

I denne boken har 15 forskere for første gang tatt for seg innovasjon og verdiskaping i lokale medier i Norge. De formidler ferske funn om hvordan disse mediene håndterer endringer i teknologi og medievaner. Bidragene peker på utfordringer og nye muligheter i lokalmedienes måte å produsere og distribuere innhold på, og hvordan de ivaretar sitt samfunnsoppdrag.

Eksemplene i Innovasjon og verdiskaping i lokale medier er hentet fra grenseoverskridende utfordringer i den samiske avisa Avvir i Kautokeino, via markedsstrategier for nye plattformer i den konserneide Avisa Nordland i Bodø, til kreative tanker om en papirløs framtid i avisa Hordaland på Voss.

Til toppen

Om forfatter
Lisbeth Morlandstø, dr.polit., er førsteamanuensis ved Nord Universitetet og leder for forskningsgruppa Journalistikk på Fakultet for samfunnsvitenskap. Hun har blant annet forsket på medierepresentasjoner av marginaliserte grupper i samfunnet og på medieinnovasjon. Sammen med Birgit Røe Mathisen leder hun forskningsprogrammet «Opinionsdanning, offentlighet og lokale medier» på fakultetet. Arne H. Krumsvik, ph.d., er professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for journalistikk og mediefag og professor II ved Høgskolen i Gjøvik, Avdeling for informatikk og medieteknikk.