Innovasjon og verdiskaping i lokale medier (Heftet)

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 312
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202405809
Kategori: Journalistikk og mediefag og Fagbøker
Fag: Innovasjon, Journalistikk, Mediefag
Nivå: Akademisk
Omtale Innovasjon og verdiskaping i lokale medier

Norge har siden begynnelsen av 1900-tallet hatt rundt 220 forskjellige aviser i et land med bare fem millioner mennesker, og de aller fleste avisene er små lokalaviser. Likevel handler nesten alt som er skrevet om temaet innovasjon i mediene om store, nasjonale eller internasjonale aktører.

I denne boken har 15 forskere for første gang tatt for seg innovasjon og verdiskaping i lokale medier i Norge. De formidler ferske funn om hvordan disse mediene håndterer endringer i teknologi og medievaner. Bidragene peker på utfordringer og nye muligheter i lokalmedienes måte å produsere og distribuere innhold på, og hvordan de ivaretar sitt samfunnsoppdrag.

Eksemplene i Innovasjon og verdiskaping i lokale medier er hentet fra grenseoverskridende utfordringer i den samiske avisa Avvir i Kautokeino, via markedsstrategier for nye plattformer i den konserneide Avisa Nordland i Bodø, til kreative tanker om en papirløs framtid i avisa Hordaland på Voss.

Til toppen

Om forfatter
Lisbeth Morlandstø, dr.polit., er professor ved Nord Universitetet og leder for forskningsgruppa Journalistikk på Fakultet for samfunnsvitenskap. Hun har blant annet forsket på medierepresentasjoner av marginaliserte grupper i samfunnet og på medieinnovasjon. Sammen med Birgit Røe Mathisen leder hun forskningsprogrammet «Opinionsdanning, offentlighet og lokale medier» på fakultetet.

Arne H. Krumsvik, ph.d., er professor i medier og kommunikasjon og rektor ved Høyskolen Kristiania. Han har bakgrunn som professor i journalistikk ved OsloMet og leder av Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Han har publisert mer enn 60 forskningsartikler og bøker om medieinnovasjon og medieledelse. Krumsvik har tidligere hatt ulike lederstillinger innen presse, kringkasting og nye medier, og har vært mye brukt som foredragsholder og konsulent for både bedrifter, organisasjoner og offentlige etater. Han har også vært nestleder i Medieklagenemnda og sekretær for Mediestøtteutvalget.