Innføring i mikroøkonomi (Fleksibind)

for økonomisk-administrative studier

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Fleksibind
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 512
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202492656
Kategori: Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag og Fagbøker
Fag: Samfunnsøkonomi
Nivå: Akademisk
Omtale: Innføring i mikroøkonomi

Innføring i mikroøkonomi er en innføringsbok som er beregnet for universitet og høyskoler. Boka tilfredsstiller kravene nasjonalt råd for økonomisk administrativ utdanning (NRØA) stiller til innholdet i et moderne innføringsemne i mikroøkonomi. Boka gir en presis og pedagogisk fremstilling av mikroøkonomisk teori. I fremstillingen av stoffet er det tatt hensyn til at studentenes kunnskaper i matematikk har endret seg over tid. Vi ønsker å gjøre mikroøkonomi tilgjengelig for flest mulig. Boka legger derfor vekt på intuitive forklaringer i tillegg til grafiske fremstillinger av stoffet. Den har en rekke regneeksempler som illustrerer anvendelsen av de teoretiske begrepene, og også eksempler fra virkeligheten.

Målet med boka er at studentene skal få innsikt i hvordan mikroøkonomisk teori kan anvendes til å analysere konsumenters og produsenters økonomiske atferd samt samspillet mellom disse i forskjellige markedsformer. Videre drøftes kriteriene for økonomisk effektivitet og forutsetningene for at konsumenters og produsenters økonomiske beslutninger leder til effektiv utnyttelse av samfunnets knappe ressurser.

Denne utgaven av Innføring i mikroøkonomi har vært gjennom en betydelig revidering, og er kraftig utvidet i forhold til førsteutgaven. Vi utdyper drøfting av begrepene samfunnsøkonomisk effektivitet, velferd og ulike former for offentlige inngrep for å korrigere for markedssvikt. I tillegg berører vi temaer som spill teori, usikkerhet og risiko i økonomisk virksomhet, asymmetrisk informasjon, generell likevekt og innovasjon. Boka avsluttes med et omfattende kapittel om atferdsøkonomi. Sistnevnte får stor plass i denne læreboka, og det er ikke uten grunn. Atferdsøkonomi kommer til å få stadig større plass i standard økonomiundervisning i årene som kommer.

Til toppen

Om forfatter
Viggo Andreassen er amanuensis i samfunnsøkonomi ved Handelshøgskolen ved UiT Norges arktiske universitet, campus Harstad. Han er cand.polit. med hovedfag i sosialøkonomi fra Universitetet i Bergen. Andreassen underviser i ulike samfunnsøkonomiske emner. Han har innehatt ulike lederstillinger – herunder stilling som instituttleder – ved Høgskolen i Harstad, der han blant hadde ansvaret for å etablere og utvikle institutt for økonomi og samfunnsfag. Tidligere har Andreassen arbeidet ved Høgskolen i Finnmark.

Ivar Bredesen er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Han har også Master of Arts i samfunnsøkonomi fra University of Reading i England og Master of Business Administration og Master of Science (Finance) fra Heriot-Watt University i Edinburgh, Skottland. Bredesen har også gjennomført Advanced Studies i International Economic Policy Research ved Kiel Institute for the World Economy i Kiel, Tyskland. Han er i dag ansatt som dosent ved Handelshøyskolen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og har bred erfaring som lærebokforfatter.

Joachim Thøgersen er førsteamanuensis i samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Han er utdannet cand.oecon. fra Norges Handelshøyskole, og har doktorgrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo. Thøgersen har undervist i mikroøkonomi ved flere høyskoler i Norge.