Innføring i læringsstrategier for ungdom (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 142
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276347067
Fag: Norsk
Nivå: Akademisk
Komponent: Grunnbok
Omtale: Innføring i læringsstrategier for ungdom

En læringsstrategi er en måte å arbeide med lærestoff på, et verktøy for å hente ut det viktigste innholdet i en tekst.

Innføring i læringsstrategier for ungdom er ei håndbok som vil gi deg hjelp til å bruke gode læringsstrategier når du arbeider med fagstoff. Her får du trening i å bruke forskjellige læringsstrategier i møte med tekster. Boka gir deg blant annet veiledning i hvordan du kan arbeide strategisk før du begynner å lese en tekst, mens du arbeider med en tekst, og etter at du er ferdig med teksten/emnet. Målet er at du skal lære å lære.

Boka er delt i to hoveddeler:

  • En innføringsdel der én og én læringsstrategi blir forklart og mange vist med eksempler. Til hver læringsstrategi er det oppgaver.
  • En tekstdel som består av lesetekster med ulik vanskegrad og ulike temaer. De passer til oppgavene, men skal bare brukes dersom det er vanskelig å finne passende øvingstekster i lærebøkene du bruker til daglig eller på Internett.

Til toppen

Flere bøker av Harald Båsland:

Om forfatter
Harald Båsland er en erfaren lærebokforfatter og lærer med fordypning i norsk, samfunnsfag og pedagogikk. Sammen med Bjarne Hovland har han vært forfatter av metodikkbøker for lærere i natur og miljø, geografi og historie, lærebøker i norsk, samfunnsfag, natur og miljø, geografi og historie for grunnskolen, og samfunnsfagsbøker og matematikkbøker for elever med lærevansker. Båsland har vært mye benyttet som kursholder på en rekke lærerkurs over hele landet.