Inkluderende kroppsøving (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 144
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202470647
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Fagbøker
Fag: Kroppsøving
Nivå: Akademisk
Omtale: Inkluderende kroppsøving

Det finnes mange praktiske forslag til organiseringsformer og tilpassa aktiviteter som kan brukes i kroppsøving. Men, slike forslag til opplegg er generelle og ganske sterile inntil de kommer i berøring med en virkelig undervisningssituasjon. Da må øvelsesbankene tilpasses denne konkrete klassen, med sine særegne, unike elever. Med denne boka ønsker vi å bidra til at fremtidens kroppsøvingslærere skal kunne reflektere over og analysere sin egen undervisningspraksis med sikte på å skape rom for inkludering, slik at alle elever får erfare utfordringer og læring ut ifra sine forutsetninger.

Boka består av et innledende kapittel som gjør rede for tilpassa opplæring og inkludering i kroppsøving. Deretter følger 4 kapittel som omhandler forskjeller i kroppsøvingsfaget. Disse er kjønn, etnisitet, funksjonshemming og overvekt. Til slutt følger to kapittel med fagdidaktiske refleksjoner, der det ene handler om interkulturell læring og det andre om evne og forutsetninger i kroppsøving. Boka er skrevet av forskere fra Norges idrettshøgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus.

Til toppen

Anmeldelser av Inkluderende kroppsøving

Inkludering för alla eller för vissa utvalda elever?

Lars Kristén har läst den norska läroboken Inkluderende kroppsöving, sammanställd av Øyvind Førland Standal & Gro Rugseth (Cappelen Damm Akademisk), och har funnit en viktig kunskapskälla för skolämnet idrott och hälsa och för utbildningen av dess lärare. Resonemangen känns moderna, menar vår recensent, och viktiga för ett demokratiskt samhälle.Lars Kristén, idrottsforum.org, publisert 11.05.16Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Gro Rugseth er førsteamanuensis ved Norges idrettshøgskole (NIH), der hun arbeider ved Seksjon for kroppsøving og pedagogikk og er emneansvarlig i programmet Fysisk aktivitet og funksjonshemming. Rugseth er utdannet fysioterapeut, har grunnfag og mellomfagstillegg i psykologi, hovedfag i helsefag og er p.hd. fra Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Avhandlingen hennes handlet om overvekt og fedme som individuell erfaring. Rugseth har publisert vitenskapelige artikler om overvekt og fedme og om pedagogikk og læring, og er redaktør for en lærebok om inkludering i kroppsøving.