Identifisering og endring av organisasjonskultur (Heftet)

De konkurrerende verdier

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 278
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Originaltittel: Diagnosing and changing organizational culture
Oversatt av: Silva, Nichole E.
ISBN/EAN: 9788202396510
Kategori: Samfunnsvitenskap , Jobb og ledelse , Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Organisasjon og ledelse, Statsvitenskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Identifisering og endring av organisasjonskultur
  • Hva er organisasjonskultur?
  • Hvordan kan du beskrive kulturen i din organisasjon?
  • Hvor godt er kulturen tilpasset strategien og de nye utfordringer og krav organisasjonen står overfor?
  • Hvilken miks av verdier er viktig i din organisasjon?
  • Hvilken lederkompetanse trengs?

Forfatterne ønsker med boken Identifisering og endring av organisasjonskultur å hjelpe deg med slike spørsmål. De gir ingen lettvinte svar og raske oppskrifter, men presenterer et velprøvd analytisk rammeverk og en metodikk for å kunne identifisere og endre organisasjonskultur og ledelseskompetanse.

Forfatterne tar utgangspunkt i etablert teori, et omfattende empirisk materiale og egen konsulentpraksis. Grunnholdningen deres er analytisk, pragmatisk og konstruktiv. Cameron og Quinn får frem at verden er tvetydig og utspiller seg i paradoksene. De vet at det er krevende å få til bevisste endringer av organisasjonskultur, men at det nettopp derfor er viktig å vite hva man gjør. Boken har blitt en internasjonal bestselger innen fagbøker, med stor aksept både i akademia og blant praktikere. Den norske oversettelsen er basert på 3. utgave av Diagnosing and Changing Organizational Culture fra 2012.

Boken bygger på det anerkjente «The Competing Value Framework», som er et rammeverk for å identifisere og endre organisasjonskultur og ledelsesprofil. Dette rammeverket, sammen med praktiske verktøy som presenteres i boken, gjør det lettere å gå fra analyse til handling og gjennomføring.

Boken egner seg godt for studenter på bachelor- og masternivå. Den er også spesielt nyttig for ledere på alle nivå, og for dem som jobber med organisasjons- og lederutvikling i stabsfunksjoner eller som konsulenter.

Til toppen

Om forfatter
Kim S. Cameron er professor ved Ross School of Business, University of Michigan. Han har en omfattende produksjon av akademiske artikler og bøker om emnene organisatorisk endring, effektivitet, kvalitetskultur og lederutvikling. Hans nåværende forskningsinteresser er tilgivelse, takknemlighet, godhet og medfølelse i og ved organisasjoner, og disse dydenes betydning for individuell og organisatorisk ytelse.

er professor ved Ross School of Business, University of Michigan. Han har skrevet en rekke akademiske artikler og bøker innen organisasjon og ledelse, men er særlig interessert i emnene lederskap, visjon og endring. Han har lang praktisk erfaring med endringsprosesser i store selskaper.