Hellige dyr (Innbundet)

Forfatter:

Hellige dyr skriver Tor Åge Bringsværd om dyrs plass i de forestillinger vi har om hvorfor alt er blitt som det er blitt. Myter, eventyr og folketro fra hele verden.

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 416
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202679071
Kategori: Historie og Samfunn og debatt
Omtale Hellige dyr

Hellig dyr er en vital og rik bok der Bringsværd på kjent vis øser av sine kunnskaper og presenterer fortellinger om fjorten ulike hellige dyr.

Tor Åge Bringsværds fantastiske og kritikerroste antologier VOV og HYPP handlet om hundens- og hestens kulturhistorie, om dyrenes plass i myter, legender og eventyr over hele verden. I Hellige dyr skriver han om dyrs plass i de forestillinger vi har om hvorfor alt er blitt som det er blitt. I alle menneskesamfunn opp gjennom historien har dyr en levende del av f.eks. skapelsesberetninger. Kan Gud avbildes som en apekatt?

En gang var guder i dyreskikkelse vanlig over hele verden. Ja, kanskje er dette rett og slett de aller eldste gudebildene vi kjenner! Men etter hvert som menneskene fikk høye tanker om seg selv, ble også gudene mer og mer lik oss.

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

"Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn. Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker".