Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (Heftet)

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 221
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202481988
Kategori: Fagbøker
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap

Denne boka handler om pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi i et flerfaglig perspektiv, og om hvordan læreren kan vektlegge dette. Målet er å bidra til forståelse og kunnskap om hvordan pedagogisk entreprenørskap kan bli en del av skolens fag. Boka er skrevet i en grunnskolelærerutdanningskontekst, siden pedagogisk entreprenørskap byr på faglig tilnærming som både studenter, lærerutdannere og nye og erfarne lærere bør kjenne til.

Boka er organisert i to deler. Den første delen gir et bredt bakteppe for entreprenørskap som pedagogisk fenomen og læringsstrategi. Den andre delen representerer det fagdidaktiske perspektivet med eksempler fra skolefagene norsk, matematikk, samfunnsfag, kroppsøving og kunst- og håndverksfag. Her beskriver faglærere hvordan de forstår pedagogisk entreprenørskap fra fagets ståsted, og hvordan de tar i bruk entreprenørielle arbeidsformer på sitt fagområde.

Til toppen

Om forfatter
Frode Olav Haara er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk. Haara har vært tilsatt ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal siden 2001. Han har i denne perioden undervist matematikk og matematikkdidaktikk i allmennlærer- og grunnskolelærerutdanningen, vært studieleder for allmennlærerutdanning, programleder for en masterutdanning i læring og undervisning, og forskningsleder. For tiden underviser han i grunnskolelærerutdanningen 5-10, forsker på utvikling av undervisning av skolematematikk og arbeider med kommunal kompetanseutvikling for matematikklærere.

Inger Karin Røe Ødegård er dr.polit i pedagogikk og har lang erfaring fra undervisning og ledelse i grunnopplæringen og høgskole/universitet, likeså internasjonalt arbeid med pedagogisk entreprenørskap. Hun har også arbeidet i Utdanningsdirektoratet med implementering av den nasjonale strategiplanen for entreprenørskap i utdanningen. I perioden 2011–2015 var hun leder for det nasjonale nettverket for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanningene (NEL). Hun har forsket og skrevet flere fagbøker og vitenskapelige artikler innen temafeltet pedagogisk entreprenørskap.