Grip sjansene! (Heftet)

Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202299033
Kategori: Barnehagelærerutdanning
Fag: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Nivå: Akademisk
Omtale Grip sjansene!
• Hvilket mangfold av fortellinger ser vi - og hvilke åpner vi for?
• Hvordan kan tenkning om språk, makt og dekonstruksjon utfordre vår yrkespraksis?
• Hvilken plass har religion og etikk - og hvilken skal den ha?
• Hvordan er det estetiske en del av - og en ressurs i - en mangfoldig barnehage?
• Hvordan kan mangfold komme til uttrykk i foreldresamarbeidet?
• Hvordan kan vi være deltagere i et rikt, trygt og utfordrende oppvekstmiljø for alle barn?

Her møter du engasjerte stemmer fra fagmiljøet ved Høgskolen i Oslo, med hver sine erfaringer, synspunkter og teoretiske innfallsvinkler. Ulike utgangspunkt, ulike identiteter og ulike utfordringer gir hver enkelt av oss unike kompetanser. I boken er det faglig bredde, teoretisk spenn og plass for erfaringer og praksisstemmer. Høgskolen i Oslo ligger midt i storbyen og har knutepunktfunksjon når det gjelder flerkulturelt arbeid innenfor Norgesnettet. Høgskolens førskolelærerutdanning arbeider med en sammensatt gruppe studenter og har også tilbud skreddersydd for yrkesutøvere med spesiell tilknytning til storby- og minoritetsperspektivet.
Se omtale av lanseringen

Til toppen

Anmeldelser av Grip sjansene!

Mange veier til kulturelt mangfold

"En av styrkene ved denne boka er at den bidrar med nok ulike innfallsvinkler til at boka kan danne utgangspunkt for fruktbare diskusjoner i student- og kollegagrupper."Mona-Lisa Angell, Pedagogisk bokorm, 3/2009

Til toppen

Om forfatter

Aslaug Andreassen Becher er førstelektor i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet. Hun har bakgrunn fra undervisning og forskning i barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen. Hennes hovedområder for forskning og utviklingsarbeid har vært knyttet til kulturelt mangfold i barnehage, skole og lærerutdanning. De siste årene har problemstillinger knyttet til rom for barn, fysisk miljø, kropp og materialitet vært dominerende. Hun underviser ved masterutdanning i grunnskolelærerutdanningen og har vært med på å utvikle masteremne i begynneropplæring. Hun har publisert bøker og artikler nasjonalt og internasjonalt innen de nevnte hovedområdene for forskning og utviklingsarbeid.