Gode skrivestrategier (Heftet)

- på mellomtrinnet og ungdomstrinnet

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 88
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202410582
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Norsk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Lese- og skriveopplæring, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Pedagogikk og elevkunnskap, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Gode skrivestrategier

Gode skriveferdigheter er nødvendig for å lykkes med skolegang og utdanning, og for å kunne delta i arbeidsliv og samfunnsliv.

Forfatterne av denne boka forklarer hva skrivestrategier er, hvilke strategier som er nyttige på ulike tidspunkt i skriveprosessen og hvordan man kan arbeide med dem i skolen. Utgangspunktet er at skriving er et håndverk som alle kan tilegne seg, og at undervisning i skrivestrategier er noe av det mest effektive skolen kan gjøre for å utvikle elevenes skrivekompetanse.

Boka passer for lærerstudenter og for lærere i skolen i alle fag der elever skriver. Framstillingen er særlig tilpasset mellomtrinn og ungdomstrinn, men temaet skrivestrategier er relevant for hele utdanningsløpet.

Til toppen

Om forfatter
Trude Kringstad er rådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. Hun har hovedfag i nordisk og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. I tillegg har hun holdt en rekke kurs og skrevet artikler om skriving og skriveopplæring. Trygve Kvithyld er seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. Han er førstelektor med hovedfag i nordisk og har undervist i videregående skole og ved NTNU. Han har også holdt en rekke kurs og skrevet artikler om skriving, skriveopplæring og litteraturdidaktikk.
Guri Melby er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har mastergrad i nordisk, har skrevet artikler om skrivedidaktikk og vært medredaktør for boka Å skrive seg inn i læreryrket (2012). Hun har arbeidet som rådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.