Gode lesestrategier (Heftet)

- på mellomtrinnet

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 80
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202318192
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Gode lesestrategier

Hvordan kan man som lærer på mellomtrinnet støtte elevene i deres videre leseutvikling?

På mellomtrinnet handler ikke leseundervisningen lenger om å lære å lese, men om å lese for å lære - i alle fag. For at elevene skal tilegne seg fagstoff, er det avgjørende at de forstår det de leser. Forfatterne av denne boka hevder at eksplisitt undervisning i lesestrategier kan hjelpe elevene til å utvikle sin leseforståelse.

Boka gir en innføring i hva lesestrategier er, hvilke strategier som passer for mellomtrinnet, og hvordan man kan undervise i dem. Målet er at elevene skal kunne velge hensiktsmessige lesestrategier i møtet med ulike tekster og ulike lesesituasjoner. For å komme dit er man som lærer nødt til å se arbeid med lesestrategier, aktivering av elevenes bakgrunnskunnskap og stimulering av lesemotivasjon i tett sammenheng.

Boka inneholder en skjematisk oversikt over disse tre områdene som er nyttig for lærere i planlegging av undervisningen.

Til toppen

Flere bøker av Øistein Anmarkrud og Vigdis Refsahl:

Du vil kanskje også like

Anmeldelser av Gode lesestrategier
«... en nyttig bok for lærere og lærerstudenter som trenger konkret informasjon om hvordan man med enkle midler kan øve opp elevenes lesekompetanse. [...] Selv om boken er myntet på lærere på mellomtrinnet, er grunnstrukturen fullt ut overførbar til andre trinn. Slik kan den med fordel brukes på ungdomsskolen, selvsagt med tilpasning til eldre lesere.»Guro Havrevold, Bedre skole 1/2011
«Denne fine lille bog er nem at have i tasken for læreren, så man altid kan have den med sig - blandt andet til at slå op i, når planlægningen af undervisningen skal finde sted. Bogen henvender sig til alle lærere, da læsning sker i alle fag! Bogen er absolut læseværdig, brugbar, god og aktuel.»Sanne Kjerstein, Læsepædagogen 6/2010
«Målet for forfatterne har vært å skrive en «konkret og praksisnær bok» om lesestrategier. Dette har de så absolutt lykkes med. [...] Dette er en bok å vende tilbake til. Selv om temaet for boken er lesestrategier, er det som presenteres her gyldig for læring generelt.»Monica Karen Kristensen, Skolepsykologi 6/2010

Til toppen

Om forfatter
Øistein Anmarkrud er postdoktor i pedagogisk psykologi ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. I sin forskning er han opptatt av hvordan lærere underviser i lesestrategier, og hvordan de arbeider for å utvikle god lesemotivasjon hos elevene sine. Anmarkrud har tidligere arbeidet som rådgiver på dysleksiteamet ved Bredtvet kompetansesenter, og som pedagogisk-psykologisk rådgiver i PPT. Vigdis Refsahl er utdannet cand.paed. ved Universitet i Oslo med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har arbeidet i skole, PPT og fra 2000 i dysleksiteamet ved Statsped sørøst, avdeling språk/tale og i 20% stilling som universitetslektor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har bred erfaring med systemrettede arbeidsoppgaver i forhold til skoler og kommuner. Dette har i hovedsak handlet om å styrke leseopplæring på alle områder i skolen, fra 1. trinn til videregående skole og voksenopplæring.