Geografididaktikk for klasserommet (Heftet)

En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm
ISBN/EAN: 9788202491468
Kategori: Matematikk, realfag og teknologi , Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Matematikk, realfag og teknologi, Naturfag og samfunnsfag, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Geografididaktikk for klasserommet
Geografididaktikk for klasserommet tar for seg geografiundervisning i grunnskolen og videregående skole, og viser med hjelp av konkrete eksempler hvordan ulike metodiske innfallsvinkler kan gjøre geografiundervisningen mer variert. Boka er spesielt skrevet for grunnskolelærerutdanningene, lektorutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning, men vil også være nyttig for praktiserende samfunnsfaglærere og geografilærere.

Flere sentrale emner i geografididaktikken blir behandlet, som geografifagets egenart, geografi og identitet, ekskursjoner i skolen, kart og atlas, undervisningsbruk av geografiske informasjonssystemer og satellittbilder, vurdering av lærebøker, IKT i geografiundervisning, fortellingen som undervisningsmetode, bruk av Tren Tanken-metoden og vurdering i geografifaget.

Erfarne forfattere og fagpersoner med bakgrunn som lærere i geografi og geografididaktikk ved universiteter, høgskoler og videregående skoler har bidratt med artikler til denne boken. Oppleggene til undervisningsbruk er utprøvd både med studenter og elever.

Til toppen

Om forfatter
Rolf Mikkelsen er dosent i fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo. Rolf Mikkelsen har hovedfag i samfunnsgeografi og har lang undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, fra 15 år som øvingslærer og fra 25 år som lærerutdanner. Han har også skrevet flere lærebøker i geografi for grunnskolen, var medlem av læreplangruppa for samfunnsfag i L-97 og i Kunnskapsløftet 06 og han var leder for læreplangruppa for geografi fellesfag for videregående skole i K06. Per Jarle Sætre har doktorgrad i geografididaktikk og arbeider som dosent ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Han har i 22 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg til geografididaktikk har han i flere år undervist og arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til miljøundervisning.