Fremtidens kroppsøvingslærer (Heftet)

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 212
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202592141
Kategori: Fagbøker
Fag: Kroppsøving
Nivå: Akademisk
Omtale Fremtidens kroppsøvingslærer

Denne boka presenterer problemstillinger og ulike aspekter knyttet til kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslærerrollen. I del 1 drøftes relasjonen mellom begreper som dybdelæring, kulturelt mangfold og nye tverrfaglige temaer på den ene siden, og kroppsøvingsfaget og -lærerrollen på den andre siden. I del 2 er vurdering, alternative bevegelsesaktiviteter og fagets kjernedimensjon sentrale temaer. I del 3 skisseres alternative fremtidsscenarioer for faget. Blant annet drøfter forfatterne hvem som kan og bør kunne utdanne seg til kroppsøvingslærere. Avslutningsvis stilles det spørsmål om kroppsøving kan stå i fare for å forsvinne som skolefag.

Boka bidrar med ny kunnskap og innsikt til det kroppsøvingsdidaktiske fag- og forskerfellesskapet. Boka henvender seg til forskere, lærerutdannere og studenter innen faget.

Til toppen

Om forfatter

Erlend Ellefsen Vinje jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hans forsknings- og undervisningsarbeid er knyttet til fagområdene kroppsøving/idrett og pedagogikk. Han har også en bistilling som dosent ved OsloMet knyttet til de samme fagområdene. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både mellom- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d-programmet «Utdannelse, læring og filosofi». Han har skrevet flere bøker, vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale. I 2012 mottok han Formidlingsprisen fra Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ansatt som forsker I ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Han har mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo samt doktorgrad fra forskerutdanningsprogrammet «Discourse and Contemporary Culture» ved Aalborg Universitet. Skrede har solid erfaring med publisering av vitenskapelige arbeider – nasjonalt og internasjonalt. Han er spesialisert innen kvalitative forskningsmetoder.