Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 176
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202477134
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Spesialpedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Pedagogikk og elevkunnskap, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Pedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap
Denne boka er i første rekke utarbeidet for pedagoger og spesialpedagoger, men vil være velegnet også i helse-, sosial- og samfunnsfag. Bokas fremste formål er å være til hjelp for studenter som skal arbeide med en bachelor- eller masteroppgave. Derfor klargjøres metodespørsmål fra start til mål.

Dette er en «alt i én bok», med kvalitative, kvantitative og historiske metoder, samt forskningsetikk, trekk fra vitenskapshistorien og pedagogisk statistikk. Det er lagt størst vekt på empiriske metoder, med klargjøring av innsamling og analyse av forskningsdata.

Til toppen

Om forfatter
Edvard Befring er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Sidan midten av 1970-åra har han vore ein av dei mest sentrale aktørane i norsk spesialpedagogikk, med eit stort nordisk og internasjonalt fagleg nettverk. Frå 1975 til 1987 var han rektor ved den tidlegare Statens spesiallærarhøgskole. Her stod han i spissen for etableringa av embetseksamen og doktorgraden i spesialpedagogikk. Han har vore leiar for fleire større nasjonale utgreiingar innanfor oppvekst- og barnevernssektoren, og han er ein etterspurd foredragshaldar og ein aktiv deltakar i debatten om skole og oppvekstvilkår.