Forskningsmetode for lærerstudenter (Heftet)

Å utvikle ny kunnskap i forskning og praksis

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202572525
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Forskningsmetode for lærerstudenter

Denne boka er skrevet for lærerstudenter som skal planlegge, gjennomføre og formidle et forskningsprosjekt i masteroppgaven. Forfatterne har lang erfaring fra metodeundervisning og veiledning av masterstudenter og skriver enkelt og gjenkjennelig om utfordringer studenter møter i arbeidet med oppgaven. Boka inneholder en rekke eksempler på hvordan lærerstudenter har løst metodiske utfordringer i sine forskningsprosjekter.

Boka gir en grundig innføring i sentrale metoder for å samle inn og analysere et datamateriale. Utvikling av ny kunnskap formes av valgene forskeren tar i løpet av forskningsprosessen, og forfatterne gir studentene hjelp til å beskrive, begrunne og reflektere over metodiske valg. De viser også hvordan man kan bygge videre på andres kunnskap og skrive godt om forskningslitteratur.

Kunnskap om forskningsmetode er relevant for lærerprofesjonen, og forfatterne viser hvordan erfaringer fra arbeidet med masteroppgaven kan bidra til utvikling av ny kunnskap i praksis.

Til toppen

Du vil kanskje også like

Om forfatter

Marielle Stigum Gleiss er førsteamanuensis i samfunnsfag ved MF vitenskapelig høyskole i Oslo. Hun er ansvarlig for undervisningen i forskningsmetode for masterstudenter og har veiledet masterstudenter innenfor religion og samfunn, samfunnsfagdidaktikk og samfunnsgeografi. Hun har lang erfaring med å bruke både tekstanalyse og intervjuer i egen forskning.

Elin Sæther er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har veiledet svært mange masterstudenter innenfor samfunnsfagdidaktikk og samfunnsgeografi og har undervist i forskningsmetode på master- og doktorgradsnivå. Hun forsker på bærekraftdidaktikk og er opptatt av hvordan kunnskap kan utvikles i samarbeid mellom lærerutdanning og praksisfeltet. I egen forskning har hun hovedsakelig brukt ulike former for intervjumetode og diskursanalyse.