Forskningskommunikasjon av Audun Farbrot (Ebok)
Ebok

Forskningskommunikasjon (Ebok)

Praktisk håndbok for forskere og kommunikasjonsrådgivere

Forfatter:

Ingen angrerett. Umiddelbart tilgjengelig i Tanum e-bok leseapp eller på Min side. Kan sendes til Kindle.

Last ned utdrag     Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 180
Kopibeskyttelse: Vannmerket
Filformat: EPUB
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202471965
Kategori: Samfunnsvitenskap , Journalistikk og mediefag og Fagbøker
Fag: Journalistikk og mediefag, Akademisk, Samfunnsvitenskap, Akademisk
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk
Omtale: Forskningskommunikasjon

Forskningskommunikasjon handler om å gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper. Den enkelte forskers engasjement og ønske om å kommunisere sin forskning er viktig for å oppnå dette. Men først og fremst er forskningskommunikasjon et håndverk som må læres og prøves ut i praksis. Dette er den første håndboken i forskningskommunikasjon skrevet for norske forhold.

Boken legger vekt på å gi konkrete råd og tips, og omhandler blant annet:

Mål og målgrupper for forskningskommunikasjon Strategier for å komme på trykk med kronikker og debattinnlegg Kunsten å holde foredrag Kunsten å lage vellykkete forskningsarrangementer Tips for å lykkes på den internasjonale arenaen Overordnede strategier for effektiv formidling Evaluering av egen forskningskommunikasjon Hvordan man kommuniserer fagkunnskap i sosiale medier

Boken henvender seg til forskere og masterstudenter, i tillegg til kommunikasjonsarbeidere ved universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter og kunnskapsbedrifter.

Denne e-boka tilsvarer p-bokas 1. utgave, 1. opplag, utgitt 2013.

Til toppen

Om forfatter

Audun Farbrot er fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Han har mer enn tolv års praktisk erfaring med allmenn- og brukerrettet forskningskommunikasjon (forskningsformidling) mot norske og internasjonale målgrupper. Han har 15 års fartstid som journalist og har blant annet skrevet om norsk og internasjonal forskning.

Farbrot er utdannet Executive Master of Management fra BI (2012), og har skrevet tre prosjektoppgaver om forskningskommunikasjon relatert til masterprogrammer i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Flermedial ledelse og påvirkning og innflytelse. Han er også utdannet siviløkonom fra BI. Farbrot er styremedlem i nettavisen forskning.no, som utgir nettavisene forskning.no og ScienceNordic (engelskspråklig nettavis om forskning fra Norden). Han er også jurymedlem for Forskningsrådets formidlingspris. Farbrot holder jevnlig foredrag om aktuelle emner innen effektiv forskningskommunikasjon for både forskere og kunnskapskommunikatører.