Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 444
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Oversatt av: Peretz, Adrian og Spillum, Eirik
ISBN/EAN: 9788202267988
Fag: Markedsføring, Akademisk, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag
Nivå: Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Forbrukersosiologi
Forbrukersosiologi: Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet er den første boken på norsk hvor forbruk og forbrukere blir gjennomgripende analysert gjennom sosiologisk metode.

Forbruk diskuteres flittig i mediene, forskningsfora og ellers i samfunnet. Diskusjonen dreier seg i økende grad om forbrukeren og forbrukerens rettigheter, krav, plikter og moralske ansvar. ”Fortell meg hva du forbruker, og jeg skal fortelle deg hvem du er,” er en passende omskrivning av et kjent ordtak og fanger mye av problematikken forbrukerne står overfor i dag. Forbruk er alt annet enn en uskyldig aktivitet og er ladet med mening. Hvem ønsker vi å være gjennom vårt forbruk, hvem assosierer vi oss med, og hvem tar vi avstand fra? Hvordan bedømmes vi av andre ut fra vårt forbruk? Er forbruk basert på frie valg som forbrukerne tenker gjennom på en rasjonell måte?

Zygmunt Baumann, Dag Østerberg, Kjetil Rolness og en rekke andre anerkjente forskere har gjennom sine bidrag i boken skapt en spennende og god innføring i de viktigste tradisjonene som preger forståelsen av forbrukerne.

Boken er en verdifull kilde for mennesker som er opptatt av samfunnsdebatten rundt marked og det økonomiske livs inngripen i våre liv, og er samtidig svært aktuell for høyskole- og universitetsstudier.

Til toppen

Flere bøker av Tore Bakken, Zygmunt Bauman, Trond Blindheim, Johannes Brinkmann, Arne Dulsrud, Runar Døving, Thor Øivind Jensen, Morten William Knudsen, Marianne Elisabeth Lien, Berit von der Lippe, Kjetil Rolness, Gerhard Emil Schjelderup, Kristin Strømsnes, Lars Fr. H. Svendsen, Mads P. Sørensen, Karl-Fredrik Tangen, Iselin Theien og Dag Østerberg:

Om forfatter
Trond Blindheim er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo. Han har arbeidet i reklame- og mediebransjen, ved Handelshøyskolen BI og er i dag rektor ved Markedshøyskolen Campus Kristiania. Blindheim har utgitt flere bøker om forbruk og forbrukeratferd og om markedsføring og reklame. Runar Døving er sosialantropolog (dr.polit.) fra Universitetet i Bergen og professor ved Markedshøyskolen og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Morten William Knudsen er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i Bergen og nasjonalt fagansvarlig for kurset Forbrukersosiologi ved BI. Gerhard Emil Schjelderup er høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Institutt for Innovasjon og økonomisk organisering. Han arbeider også med en doktorgrad innenfor organisasjonssosiologi, kommunikasjon og innovasjon. Kristin Strømsnes er professor ved Institutt for sammenliknende politikk, Universitetet i Bergen. Iselin Theien (f. 1974) er historiker fra Universitetet i Oxford, der hun skrev en avhandling om norsk fascisme. Hun ble etter det postdoktor i historie ved Universitetet i Oslo, som kåret henne til Forskertalent 2005 ved Det humanistiske fakultet. Sonja Wigert. Et dobbeltliv er hennes første bok. Dag Østerberg (født 1938) er en av nordens fremste sosiologer og sosialfilosofer. Han var professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo fra 1981 til 1991. Han har siden vært fri faglitterær skribent og professor II i musikksosiologi ved ved Institutt for musikkvitenskap (UiO). Han er kjent for å kombinere filosofisk skarpsinn med pedagogisk form.