Forbruk (Heftet)

Lyst, makt, iscenesettelse eller mening?

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2004
Antall sider: 340
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202234188
Fag: Markedsføring, Akademisk, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag
Nivå: Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Forbruk
Denne boken gir deg en bred samfunnsmessig innsikt i forbruk og livsstil. Du får innsyn i sentrale forbrukersosiologiske begreper, teorier og forskning samt innblikk i den viktige, faglige debatten om forbrukerens karakter og rolle i samfunnsutviklingen. Du vil lære hvordan kultur, livsstil, symboler, roller, lagdeling, makt og politikk gjør ditt forbruk til meningsskapende aktiviteter. Både klassikerne og de nye bidragene nasjonalt og internasjonalt er berørt, og det trekkes på filosofi, sosiologi, statsvitenskap og den alminnelige samfunnsdebatten.I boken møter du fire aktuelle fagfolk, kjent fra akademia og bransjen og fra publikasjoner og medieutspill nettopp om forbruk og marked. De utfordrer hverandre, og deg, med sine svært ulike bilder av forbruk og forbrukeren. Forfatterne har spisset sine perspektiver for å understreke at det er en viktig debatt der ulike syn står mot hverandre, og der det ikke finnes en klassisk etablert fasit. Dermed kommer forskjellene fram, og boken blir engasjerende å lese.

Bokens styrke er at den utvikler kunsten å lese og forstå forbruk og livsstil. Den utfordrer den etablerte forestillingen som sier at forbruk best kan forstås ut fra psykologiske betraktningsmåter. Med andre ord: Dette er en bok for markedsførere, lærere, reklamefolk, politikere, selgere, studenter, aktivister, prester og forbrukere.

Sosioraster:
Eksempler på sosiorastere her

Last ned:
Et case om klokker [pdf]
Et case om musikk [pdf]

Til toppen

Om forfatter
Trond Blindheim er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo. Han har arbeidet i reklame- og mediebransjen, ved Handelshøyskolen BI og er i dag rektor ved Markedshøyskolen Campus Kristiania. Blindheim har utgitt flere bøker om forbruk og forbrukeratferd og om markedsføring og reklame.