Flere språk - flere muligheter (Heftet)

Flerspråklighet, tilpasset opplæring og spesialpedagogisk metodikk

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 240
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202349486
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk, Spor 1 - A1, Spor 1 - A2, Spor 1 - B1, Spor 1 - B2, Spor 2 - A1, Spor 2 - A2, Spor 2 - B1, Spor 2 - B2, Spor 3 - A1, Spor 3 - A2, Spor 3 - B1, Spor 3 - B2, Spor 3 - C1, Vg1, Vg2, Vg3, Yrkesfag Vg1, Yrkesfag Vg2, Yrkesfag Vg3 påbygging
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Flere språk - flere muligheter

Tema for Flere språk - flere muligheter er pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i forhold til språkvansker, flerspråklighet og utviklingshemning i skole og barnehage. Flerspråklige barn inkluderer her både de som har norsk som andrespråk og de som forholder seg til flere språk uavhengig av kompetanse på de ulike språkene. Boka gir en oversikt over internasjonal forskning og praksis innen flerspråklig pedagogikk og spesialpedagogikk.

Boka er tematisk bygget opp rundt en arbeidsmodell som er spesielt utviklet med tanke på muligheter for deltakelse i mest mulig ordinær opplæring. Modellen har spesielt fokus på forarbeid, ord- og begrepslæring, flerspråklig læring og ulike tilrettelegginger som gir støtte for forståelse.

Flere språk - flere muligheter henvender seg til studenter i lærerutdanningene og annen pedagogisk og spesialpedagogisk utdanning, samt lærere, førskolelærere og andre som arbeider med flerspråklige barn og unge med behov for tilpasset opplæring eller spesialpedagogisk tilrettelegging. Boka vil også kunne være nyttig for de som arbeider med flerspråklige barn uten tilleggsvansker.

Til toppen

Om forfatter
Espen Egeberg er spesialpedagogisk rådgiver (cand.paed.spec.) og seniorrådgiver ved Statped sørøst. Han har skrevet en rekke bøker og fagartikler om spesialpedagogiske utfordringer ved flerspråklighet og er en etterspurt foredragsholder.