Antall sider: 41
Illustratør: Scarpa, Gino Luigi Ettore
Originaltittel: Eventyret om vivaldi
ISBN/EAN: 9788202203610
Kategori: Musikk
Omtale: Eventyret om Vivaldi
En vakker gavebok til hele familien om den italienske komponisten Antonio Vivaldi som er spesielt kjent for musikken til ”De fire årstider.” Dette er den femte boken i Minken Fosheims flotte serie om komponister.Antonio Vivaldi ble født i Venezia i 1678. Faren var musiker og Antonio ble tidlig opptatt av musikk. Det var stadig små konserter hjemme hos familien Vivaldi og Antonio vil helst være opp så lenge som mulig for å lytte til den vakre musikken. Han lærte seg tidlig å spille fiolin, men utdannet seg etter hvert også til prest. Faren ønsket at han skulle ha et ”ordentlig” yrke ved siden av musikken. Heldigvis for oss ble han ingen god prest. Han ble til og med innkalt til inkvisisjonen fordi han skjøttet arbeidet sitt dårlig.

Det var musiker, dirigent og komponist han skulle bli. Vivaldi oppnådde stor berømmelse mens han levde. Men så ble han ”glemt” i mange år og det finnes lite stoff om ham i musikkbøker. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå får en bok om ham på norsk. Fortellingen gir et levende bilde av Vivaldis liv og av Venezia på 1600/1700-tallet. Som de andre bøkene i serien har denne også en fyldig faktadel.

Boken har fantastiske illustrasjoner av Gino Scarpa. Scarpa er en internasjonal kjent bildekunstner som har bodd i Norge i mange år. Opprinnelig er han fra Venezia, en by han elsker og stadig vender tilbake til. Han har fanget både tiden og mye av Venezias sjel i bildene til denne boken. I tillegg til å være en komponistbiografi, er dette blitt en nydelig kunstbok.

Eventyret om Mozart (1996)

Eventyret om Beethoven (1997)

Eventyret om Grieg (1998)

Eventyret om Tsjaikovskij (1999)

Eventyret om Ole Bull (2003)

Minken Fosheim - TV-kjent skuespiller og kulturformidler for barn gjennom bøkene om kjente komponister.

Det hele startet med at hun ikke fant klassisk musikk tilrettelagt for barn noe sted. Minken bestemte seg for at da fikk hun gjøre det selv. Minken prøver å leve seg inn i komponistenes liv og fortelle på en enkel, lærerik og spennende måte.

Eventyrmalen hun har lagt seg på i bøkene om komponistene liv gir henne fritt spillerom til å dikte innenfor rammene av det historiske. Hun krydrer historiene med lukter, smaker og synsinntrykk.