ord/kjøtt (Innbundet)

Norsk scenedramatikk 1890-2000

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 504
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202345792
Kategori: Kulturhistorie
Omtale: ord/kjøtt

ord / kjøtt. Norsk scenedramatikk 1890–2000 er den første samlete fremstillingen av dramatikkens historie i Norge. Ivo de Figueiredo presenterer de viktigste dramatikerne, nærleser tekstene deres og setter dem inn i en videre litteratur- og teaterhistorisk sammenheng. Boken er en engasjerende fremstilling av den rike, men langt på vei glemte, historien om norsk drama mellom Ibsens skygge og Fosses lys. I ord / kjøtt kan man blant annet lese om dramatikerne Gunnar Heiberg, Knut Hamsun, Ronald Fangen, Jens Bjørneboe, Tor Åge Bringsværd og Cecilie Løveid.

Til toppen

Anmeldelser av ord/kjøtt
"Grundig, drivende og lettlest."Mona Levin, Aftenposten

Figueiredos dramatiske glideflukt

"Figueiredos dramatikkhistoria er underhaldande, gripande og byr på friske tekstsprell. Boka er velskriven, velstrukturert og gjev meg ei kjensle av å bli velinformert (...)Denne boka kan anbefalast alle som ønskjer å skaffa seg innsikt i norsk kulturhistorie, men er også ei must-have for den som tørstar etter ein lett tilgjengeleg Bluffer's Guide til norsk dramatikk. Eg har sjeldan hatt større glede av å lesa ei bok eg skulle melda."Arnhild Skre, NRK
"(…) de Figueiredo har levert eit imponerande arbeid: godt skrive, med spennande innfallsvinklar, særleg nyttig for framtidige dramatikarar, men òg for generell norsk idéhistorie."Arild Pedersen , Dag og Tid
"Ivo de Figueiredo har skrevet et oversiktsverk som vil bli stående. Språket er levende og rikt på pregnante, oppsummerende formuleringer, analysene informative, ordningen av stoffet forbilledlig og det omfattende materialet behandlet på en personlig og tiltalende måte. "Jan H. Landro, Bergens Tidende
"Kort sagt har Ivo de Figueiredo klart å skrive en lett og underholdende og innsiktsfull verk om et tungt tema. Det første i sitt slag, og sånn sett av imponerende kvalitet. Han har ikke vært redd for å bruke sin personlige stemme".Turid Larsen, Dagsavisen

Til toppen