Faglig inkludert? (Heftet)

Fortellinger fra elever med ulik måloppnåelse

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 168
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202525965
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Fagbøker
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale: Faglig inkludert?

Inkluderingsdebatten i norsk skole dreier seg i stor grad om plassering av elever og om sosial tilhørighet. I denne boken stiller forfatterne spørsmål ved den faglige siden av inkludering. I den forbindelse er det samlet inn fortellinger fra seks elever som går siste året i grunnskolen. Elevene har henholdsvis høy og lav måloppnåelse og har fått fortelle om sine erfaringer fra skolehverdagen.Elevenes refleksjoner om faglig inkludering gjør denne boken til et nytt og viktig bidrag i inkluderingsdebatten. Elevfortellingene er presentert og diskutert gjennom fire ulike temaområder: læringsmiljø, læringsmotivasjon, tilpasset opplæring og vurdering.

Gjennom elevenes stemmer har forfatterne fått et innblikk i hvilke opplevelser knyttet til de fire temaområdene hver av elevgruppene hadde. Disse fortellingene representerer både det som er ulikt for elevgruppene, men også de mange likhetene. Resultatene presenteres både innenfor den enkelte elevgruppe og som en sammenligning på tvers av elevgruppene.Utfordringen for skolen som institusjon og for den enkelte lærer handler i stor grad om hvordan skolens inkluderingsideologi skal gjennomføres i praksis. Boken fokuserer på elevenes erfaringer, hvilke refleksjoner de gjør seg og hvilke ønsker de har til læreren og til læringsinstitusjonen. Dette gir viktige signaler til lærere og skoleledere når de planlegger og tilrettelegger for en inkluderende skole.

Målgruppe for boken er lærere, skoleledere og andre som arbeider i eller i samarbeid med skolen. Boken baserer seg på forskning og er derfor egnet både for grunn- og masterutdanninger innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk.

Til toppen

Flere bøker av Mirjam Harkestad Olsen, Alf Rune Planting Mathisen og Elisabeth Sjøblom:

Anmeldelser av Faglig inkludert?

Skoleflinke finner seg ikke til rette i skolen

Elever med gode karakterer opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever som ikke presterer godt i skolen opplever det samme. Begge elevgruppene har liten opplevelse av å bli faglig ivaretatt eller inkludert, sier forfatterne av boken Faglig inkludert? I denne boken presenterer forfatterne Alf Rune Planting Mathisen, Elisabeth Sjøblom og Mirjam Harkestad Olsen elevperspektiv til begge elevgruppene som ikke finner seg faglig til rette i skolen.Stig Brøndbo, Utdanningsnytt.no. Publisert 9.11.2016Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Mirjam Harkestad Olsen er førsteamanuensis ved UiT Norges arktiske universitet, med ansvar for masterstudiet i spesialpedagogikk. Hun har også en delstilling i Statped, hvor hun jobber med fagutvikling. Hun har en PhD med temaet inkludering og relaterer sin forskning mot sentrale områder innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk. Alf Rune Planting Mathiesen er lektor i Hammerfest kommune. Han har tidligere skrevet om faglig inkludering blant elever med stort læringspotensial og deres erfaringer i skolehverdagen. Han har inkludering og tilpasset opplæring som sitt hovedinteresseområde. Elisabeth Sjøblom er leder av Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Skjervøy kommune. Hun har mange års erfaring fra barnehage, grunnskole og PPT. Tidligere har hun skrevet om elever med lav måloppnåelse og hvilke opplevelser de har fra skolehverdagen knyttet til faglig inkludering.