Vygotsky i pedagogikken (Heftet)

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 1996
Antall sider: 192
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245600735
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, Akademisk
Omtale: Vygotsky i pedagogikken
Boken innledes med et kapittel om Vygotskys liv og lære.
I de øvrige kapitlene aktualiseres hans teorier gjennom temaene læring og utvikling i lek og undervisning, metakognitiv teori, språkoppfatninger og skolefaglig læring, den nærmeste utviklingssonens betydning for pedagogisk praksis, den historiske dimensjonen og tospråklighetsforskningen.

Til toppen

Flere bøker av Ivar Bråten, Erling Lars Dale, Anne Cathrine Thurmann-Moe og Kamil Øzerk:

Om forfatter
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap. Kamil Øzerk er Cand. paed, dr.polit., professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Sámi allaskuvla/Samisk høgskole. Øzerk har publisert faglige artikler og bøker om tospråklig opplæring, læreplanteori, opplæringsteori, andrespråkslæring, NEIS-modellen, lesing, skolebasert læring og autisme.