Uteskoledidaktikk (Heftet)

Ta fagene med ut

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 256
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202470678
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale: Uteskoledidaktikk
Alternative læringsarenaer kan gi elevene økt læringsutbytte. Klasserommet er den mest brukte og ofte også den beste læringsarena. I flere sammenhenger er det likevel slik at vi ikke klarer å nå skolens mål på en tilfredsstillende måte uten å ta i bruk andre læringsarenaer. Dette er en antologi om hvordan vi kan drive faglige aktiviteter og legge til rette for økt faglig læringsutbytte ute.

Når vi møter den reelle verden, enten i den frie naturen eller i det konstruerte miljøet, møter vi en virkelighet der fagene er blandet sammen. Undervisning utenfor klasserommet har dermed et stort potensial for å gjøres tverrfaglig. Derfor er denne boka skrevet som et samarbeid mellom flere fag.

Ofte får vi lærere spørsmål fra elever som lurer på hvorfor de må lære alt innenfor alle fagdisipliner. Svaret på det er enkelt: Vi omgir oss av en verden full av fag, og det er også derfor vi skal lære fag. Ved å kikke opp fra boka og relatere faget til det praktiske gir vi elevene en mening med faget, og vi bidrar samtidig til å bygge en bro mellom det virkelige liv og boklig kunnskap. I dette spenningsfeltet har vi også unike muligheter til å legge til rette for utvikling og læring av grunnleggende ferdigheter.

Uteskoledidaktikk er aktuell for studenter, lærere og lærerutdannere som ønsker å styrke denne kompetansen.

Til toppen

Anmeldelser av Uteskoledidaktikk

Ta fagene med ut!


"En tværfaglig gruppe, hovedsageligt af lærere ved læreruddannelsen i Høgskolen Nord-Trøndelag, har udgivet denne antologi, som er en meget grundig og kritisk indføring i det at bruge omverdenen som forståelsesgrundlag. [...] Bogen kan anbefales til pædagoger og lærere, men også til feltarbejde og AT-opgaven i gymnasiet."Trine Hyllested, Professionshøjskolen University College Lillebælt, Tidsskriftet MONA 3/2015Les hele anmeldelsen

Til toppen