Språkvansker (Heftet)

Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer

Forfatter:

, , , , , , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 262
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202277246
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Språkvansker

Mange barn, unge og voksne har store problemer med forståelse og bruk av språket. Språkvanskene blir tydelige med økte krav til kognitive funksjoner og får store konsekvenser for læring og utdanning. Denne boka handler om vansker med språk og kommunikasjon, med fokus på spesifikke språkvansker.

Viktige punkter:

  • Spesifikke språkvansker i ungdomsskole og videregående opplæring blir drøftet i lys av teorier om læring og opplæring.
  • Spesifikke språkvansker ses i lys av nyere kognitiv forskning knyttet til informasjonsbearbeidelse.
  • Diagnostisering ses i et kritisk sosiologisk perspektiv.
  • Spesifikke språkvansker blir drøftet i et språkutviklingsperspektiv med eksempler fra barn med en tospråklig utvikling.
  • Språk og kommunikasjon settes inn i en sosiokulturell dialogisk forståelsesramme.


Boka er skrevet for studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi, samt for lærere og førskolelærere i etter- og videreutdanning. Den er nyttig for alle som vil vite mer om det å møte barn og unge med språkrelaterte lærevansker.

Til toppen

Flere bøker av Irene Velsvik Bele, Turid Helland, Karsten Hundeide, Arild Lian, Solveig-Alma Halaas Lyster, Ernst Ottem, Kjetil Rommetveit, Ragnar Rommetveit, Per Koren Solvang og Astri Heen Wold:

Anmeldelser av Språkvansker
"I min egen praksis har bogen haft nytteværdi til at holde mig nogenlunde ajour med det teoretiske felt, og jeg har med iver understreget passager i teksten, som for mig kan nuancere synet på min tilgang i en konsultativ praksis med rådgivning og vejledning ..."Torben Pøhler, Læsepædagogen 2/2009
"Språkvansker er en interessant og innholdsrik bok som gir god bakgrunnskunnskap om feltet spesifikke språkvansker, både teoretiske drøftinger og stoff som man ser mer umiddelbar nytte av."Per Jakob Skaanes, Bedre skole 4/2008
"Der er masser af relevant teori og empiri i form af case-historier fra en lærerhverfag, som jeg er ret sikker på, at mange med dagligt arbejde i skolen vil kunne nikke genkendende til. Jeg har i alt fald selv haft megen glæde af at læse bogen med de mange kloge iagttagelser og eksempler på læring i et sociokulturelt perspektiv."Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen 25/2008

Til toppen

Om forfatter
Arild Lian er professor emeritus fra Universitetet i Oslo. Siden 2004 har han vært tilknyttet Bredtvet kompetansesenter som rådgiver. Hans viktigste bakgrunn er eksperimentell hukommelsesforskning ved Universitetet i Oslo og Rutgers University i USA. De siste årene har han gitt sin forskning et tydeligere utviklingsperspektiv, samtidig som han har orientert seg mot studier av spesifikke språkvansker og andre kognitive utviklingsavvik. Solveig-Alma Halaas Lyster er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Lyster har både gjennom sin tidligere praksis som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjennom sitt forskningsarbeid fokusert spesielt på språk- og leseutvikling og språk-, lesevansker og dysleksi. Hennes forskning har vært knyttet både til forebygging av lese- og skrivevansker, til forholdet mellom språk og lesing og til hvordan ulike dimensjoner i leseprosessen påvirker hverandre i leseutviklingen. Både kartlegging av utvikling og av vansker samt tiltak er i fokus i hennes arbeid. Hun har en omfattende publikasjon om temaene språk og lesing både nasjonalt og internasjonalt. Per Koren Solvang er professor i rehabilitering ved Høgskolen i Oslo. Han arbeider med studier av funksjonshemning og annerledeshet. Solvang var fram til 2005 professor i sosiologi ved Universitetet i Bergen.