Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 432
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Oversatt av: Ellefsen, Karin E.
ISBN/EAN: 9788202283476
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Lese- og skriveopplæring, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Språk- og leseveiledning

Denne boken gir innsikt i teori, forskning og erfaring som språk- og leseveiledningsfeltet bygger på. Boken har også mange nyttige ideer og praktiske opplegg til inspirasjon for alle som arbeider med leseopplæring. Den kan med fordel brukes som en håndbok, ikke bare for en språk- og leseveileder, men også for skoleeiere, skoleledelse, lærere, spesiallærere og PPT.

Temaer i boken er blant annet:

  • Leseplanlegging og kartlegging
  • Lesing i alle fag
  • Ordforråd, begrepsforståelse og leseforståelse
  • Lovverk og skoleleders rolle
  • Samarbeid med foreldre og SFO
  • Digitale lære- og hjelpemidler
  • Spesialundervisning og tilpasset leseopplæring
  • Språk- og matematikkvansker
  • Tospråklige elever
  • Staving og skriftspråk
  • Lesekurs og storylineopplegg


Forfattergruppen består av dyktige norske og danske fagfolk med spisskompetanse på hver sine felt og med en felles helhetsforståelse.

Til toppen

Flere bøker av Rune Aigeltinger, Merete Brudholm, Lena Bülow-Olsen, Annette L. Christiansen, Cecilie Falkenberg, Jørgen Frost, Bente E. Hagtvet, Ulla Hansen, Ellen Heber, Steen Hilling, Bjørgulv Høigaard, Solveig-Alma Halaas Lyster, Jette Løntoft, Sigrid Madsbjerg, Leif Ørsted Petersen, Kjell Skogen, Otto Sørensen, Turid Utgård og Vibeke Vinther:

Du vil kanskje også like

Anmeldelser av Språk- og leseveiledning
«Både skoleledere, lærere og PPT-ansatte vil uten tvil ha utbytte av boken. Dessuten er det hevet over tvil om at interesserte foreldre vil glede seg over den. Og forhåpentligvis vil boken inspirere til å realisere Jørgen Frosts kongstanke om at alle grunnskoler får adgang til inspirerende og dyktige språk- og leseveiledere - midt i skolens hverdag.»Jan G. Mossige, Skolepsykologi 4/2009
«Som vi har sett, utgjør boka en svært så innholdsrik pakke, som man kan pakke ut lag for lag og slik få belyst stadig nye - og dypereliggende - aspekter ved temaet slik det trer fram fra stadig nye perspektiver. [...] Boka er faktisk noe så sjeldent som en aksjonsbok i og med at den kan leses som en oppfordring til norske kommuner og skoler. Da gjenstår det bare å se hva de svarer.»Wenche Vagle, Acta Didactica NorgeLes hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Jørgen Frost er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og en viktig stemme i nordisk leseforskning. Han har publisert flere forskningsartikler i internasjonale fora samt en rekke lærebøker i Norge, Sverige og Danmark, blant annet Kvalitet i leseopplæringen (2010) og vært redaktør for Språk- og leseveiledning (2009). Han har også vært med på å utvikle flere kartleggingsverktøy, blant annet «Arbeidsprøven» (2003), «Språk 6-16» (2005), «IL-basis» (2001) og observasjonsverktøyet «TRAS» (2003). Bente E. Hagtvet er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har som forsker i mange år studert barns skriftspråkutvikling, lese- og skrivevansker og forhold som kan bidra til å forebygge slike vansker, blant annet den oppdagende skrivingen i overgangen barnehage/ skole. I pågående prosjekter studerer hun samspillet mellom pedagog og barn i problemløsningssituasjoner i barnehage og skole. Hagtvet har tidligere utgitt bøkene Skriftspråkutvikling gjennom lek (1988) og Tale og skrift i førskolealderen (2002), i tillegg til forskningsartikler nasjonalt og internasjonalt. Solveig-Alma Halaas Lyster er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Lyster har både gjennom sin tidligere praksis som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjennom sitt forskningsarbeid fokusert spesielt på språk- og leseutvikling og språk-, lesevansker og dysleksi. Hennes forskning har vært knyttet både til forebygging av lese- og skrivevansker, til forholdet mellom språk og lesing og til hvordan ulike dimensjoner i leseprosessen påvirker hverandre i leseutviklingen. Både kartlegging av utvikling og av vansker samt tiltak er i fokus i hennes arbeid. Hun har en omfattende publikasjon om temaene språk og lesing både nasjonalt og internasjonalt. Kjell Skogen er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han arbeider med utfordringene knyttet til tilpasset opplæring for alle i en inkluderende skole. Han benytter innfallsvinkler som kvalitetsutvikling, forbedringsarbeid og entreprenøriell ledelse. Han har publisert en rekke bøker, bokkapitler og artikler, samt vært en mye benyttet foreleser og foredragsholder nasjonalt og internasjonalt.