Pedagogisk utvikling (Heftet)

- veier og omveier til en god skole

Forfatter:

, , , , , , , , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 244
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202398644
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Pedagogisk utvikling

Hvilken vei bør den pedagogiske utviklingen gå? Forskere og myndigheter kan ha helt ulike svar på dette spørsmålet. Skolemyndighetene vil at de pedagogiske virksomhetene skal drives mer effektivt og samfunnsnyttig til fellesskapets beste. Mange pedagogiske forskere stiller seg imidlertid kritisk til forskning og evalueringer som avspeiler myndighetenes styringslyst og forhåndsoppfatninger. Forskerne som har skrevet denne boka, anbefaler at skolens vei ikke bør dikteres av kortsiktige og skjematiske oppskrifter på hva som virker, men på kritisk analyse, grundig uavhengig forskning og refleksjon.

Gjennom historiske og aktuelle eksempler viser forfatterne hvordan pedagogiske danningsidealer og politisk styring ofte blir stående i et motsetningsforhold. De viser også at både svensk og norsk skole i økende grad er blitt i stand til å evaluere seg selv og skape løsninger som er mer treffsikre enn de skolevesen og internasjonale tester kan skaffe fram.

Pedagogisk utvikling – veier og omveier til en god skole passer for alle som er opptatt av skolens pedagogiske grunnlag og hvordan skolen har blitt formet og bør formes i framtiden.

Til toppen

Flere bøker av Mats Ekholm, Øyvind Haaland, Peder Haug, Geir Haugsbakk, Harald Jarning, Tone Kvernbekk, Rolf Lander, Yngve Troye Nordkvelle, Lene Nyhus, Harald Thuen, Tom Tiller og Ingrid Tvete:

Om forfatter
Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer. Geir Haugsbakk er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Hans forskningsinteresser er knyttet til språk, medier, teknologi og undervisning. Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun arbeider for tiden med problemstillinger knyttet til kausalitet i pedagogisk forskning. Yngve Troye Nordkvelle er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Hans forskning og undervisning har hatt fokus på spørsmål om internasjonalisering av skolen, og om mediepedagogikk og fleksibel utdanning. Lene Nyhus har arbeidet med oppdragsforskning ved Østlandsforskning i flere år og er nå ansatt som stipendiat ved Høgskolen i Lillehammer. Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.