Når lesing er vanskelig (Heftet)

Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 184
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202372705
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk som andrespråk, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Når lesing er vanskelig
Mange unge og voksne sliter med å mestre lesing i sin hverdag, å forstå norske tekster, eller de kan slett ikke lese. De trenger leseopplæring på grunnleggende nivåer og områder, tilrettelagt og tilpasset alder, ønsker og behov.

Forfatteren av denne boka presenterer et opplegg for grunnleggende leseopplæring tilpasset unge og voksne. Når lesing er vanskelig gir en kortfattet innføring i hva vi i dag vet om lesing, vansker, motivasjon, kartlegging og god undervisning, basert på forskning og teori. Denne kunnskapen omsettes i konkrete råd og verktøy for tilpasset undervisning på fire områder der lesing kan være vanskelig: avkoding, tempo og flyt, leseforståelse eller å lese for å lære.

Boka er nyttig for studenter, lærere, veiledere og spesialpedagoger tilknyttet videregående skole, yrkesfag, voksenopplæring eller opplæring i yrkeslivet, eller andre som jobber eller skal jobbe med unge og voksne som trenger leseopplæring.

Til toppen

Flere bøker av Vigdis Refsahl:

Anmeldelser av Når lesing er vanskelig

Lettlest om vanskelig lesing

«I Når lesing er vanskelig identifiserer Vigdis Refsahl ulike grunnproblemer innen tilegnelse av leseferdigheter og presenterer ulike strategier. [...] I kapitlene 4 og 5 tar Refsahl for seg grunnleggende forutsetninger for å kunne gjennomføre leseopplæring: metoder for kartlegging av lesevansker og et pedagogisk rammeverk. Dette bygger opp til bokas hovedtema, som er fyldig behandlet i siste del: Hvilke konkrete grep og framgangsmåter kan benyttes i selve leseopplæringen? [...] Alt burde dermed ligge til rette for å lage undervisningsopplegg som er tilpasset ulike målgrupper med et bredt spekter av utfordringer. For lesere med ønske om overblikk over området lesing og lesevansker, bidrar dessuten stringent og gjennomarbeidet sakprosa til at «Når lesing er vanskelig» er - lett lesing».Einar Walstad, Norsklæraren, 6. juni, 2013

Til toppen

Om forfatter
Vigdis Refsahl er utdannet cand.paed. ved Universitet i Oslo med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har arbeidet i skole, PPT og fra 2000 i dysleksiteamet ved Statsped sørøst, avdeling språk/tale og i 20% stilling som universitetslektor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har bred erfaring med systemrettede arbeidsoppgaver i forhold til skoler og kommuner. Dette har i hovedsak handlet om å styrke leseopplæring på alle områder i skolen, fra 1. trinn til videregående skole og voksenopplæring.