Lesepraksis (Heftet)

- på teoretisk grunnlag

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 1999
Antall sider: 224
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245607192
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Lese- og skriveopplæring, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Lesepraksis
Forfatteren presenterer en teoretisk begrunnet ramme for den lesepedagogiske tilretteleggingen, slik at man kan sikre en nyansert og målrettet undervisning. I denne rammen inngår elevenes arbeidsmåte og språklige kontroll under lesingen, og utviklingen av nødvendige basisferdigheter.

Målet med boken er å bygge bro mellom leseundersøkelser og leseundervisning, mellom teori og praksis. Aktuell bok for alle som søker innsikt i eller skal ha ansvaret for begynneropplæringen i norsk.

Til toppen

Om forfatter
Jørgen Frost er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og en viktig stemme i nordisk leseforskning. Han har publisert flere forskningsartikler i internasjonale fora samt en rekke lærebøker i Norge, Sverige og Danmark, blant annet Kvalitet i leseopplæringen (2010) og vært redaktør for Språk- og leseveiledning (2009). Han har også vært med på å utvikle flere kartleggingsverktøy, blant annet «Arbeidsprøven» (2003), «Språk 6-16» (2005), «IL-basis» (2001) og observasjonsverktøyet «TRAS» (2003).