Læreren med forskerblikk (Heftet)

Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276347616
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Læreren med forskerblikk
Boken er en innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. De mest brukte former for informasjonsinnsamling - observasjon, samtale og spørreskjema - fremstilles på en praktisk, men samtidig kritisk måte. Boken omhandler også systematisk analyse av innsamlet informasjon, både kvantitativ og kvalitativ. Videre gis et innblikk i hvordan undersøkelser kan presenteres muntlig og skriftlig i rapporter og oppgaveinnleveringer, hvordan etiske prinsipper kan ivaretas, og hvordan kvalitet kan fremmes i hele undersøkelsesprosessen.

Boken legger vekt på hvordan kommende lærere systematisk kan undersøke og lære av skolehverdagen. Koblingen mellom praksis og et forskerblikk på egen hverdag står helt sentralt. Boken tar til slutt opp hvordan lærere i team og som en del av en organisasjon kan utvikle forståelse for hverandres og egen praksis.

Læreren med forskerblikk henvender seg først og fremst til lærerstudenter, men også til lærere, lærerutdannere og forskere og andre som er interessert i å undersøke og lære av skolehverdagen.

Til toppen

Om forfatter
Dag Ingvar Jacobsen er professor ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag ved Universitetet i Agder. Han har i mange år undervist i samfunnsvitenskapelig metode og har gjennomført flere større empiriske undersøkelser. Han er forfatter av flere bøker og har publisert artikler i både nasjonale og internasjonale tidsskrift. May Britt Postholm er professor ved PLU, NTNU, samt professor II ved Høgskolen i Buskerud, avd. lærerutdanning. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode.