Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 268
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Pedagogikk og elevkunnskap
ISBN/EAN: 9788276348835
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale: Lærere i skolen som organisasjon
Lærere i skolen som organisasjon drøfter hvordan organisasjonen legger rammer for lærernes virksomhet og hvilke muligheter som skapes for å realisere skolens målsettinger. Tema i boken er skolens historiske utvikling, skolens organisering, kollegasamarbeid, læreres profesjonelle utvikling i skolen, samarbeidet mellom skole og hjem, lærerprofesjon og profesjonsetikk, samarbeid med ulike etater utenfor skolen, som PPT, barnevern, osv., overgangene og hva som er skolens funksjon i det norske samfunnet. Innholdet i kapitlene knyttes til konkrete praksiseksempler.

Lærere i skolen som organisasjon er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 1.-7. og 5.-10 trinn i skolen. Boken bringer eksempler på hvordan en i skolens indre liv står overfor komplekse samarbeidsoppgaver, og det er eksempler på nye krav som skolen må møte for å tilfredsstille de forventingene samfunnet stiller til opplæringen. Budskapet i denne boken er at det som foregår i klasserommene, ikke kan sees isolert fra og uavhengig av det som ellers skjer eller har skjedd i skolen og i skolens omgivelser. Dette er den tredje boken i serien i faget pedagogikk og elevkunnskap for glu 1-7 og 5-10.

Kapitlene i bøkene tar utgangspunkt i forfatternes egen og/eller andres forskning.

Til toppen

Flere bøker av Peder Haug, Eirik S. Jenssen, Rune Johan Krumsvik, Øystein Lund, Elaine Munthe, Frøydis Oma Ohnstad, May Britt Postholm, Knut Roald, Ove Skarpenes, Herner Sæverot og Elsa Westergård:

Om forfatter
Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer. Eirik S. Jenssen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Sogn og Fjordane. Han har bakgrunn som lærer og øvingslærer i grunnskolen. Han arbeider mye med profesjonsfaglige problemstillinger knyttet til utdanningen av grunnskolelærere. Hans forsknings- og undervisningsområde er rettet mot lærerrollen, rektorrollen, læring og tilpasset opplæring. Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, samt professor II ved Høgskulen Stord/Haugesund. Krumsvik leder forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB, som driver utdanningsforskning både i skolen og i høyere utdanning. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler som omhandler IKT, undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt. Øystein Lund er universitetslektor og underviser i pedagogikk ved førskolelærerutdanningen ved Universitetet i Tromsø. Han har graden ph.d. i pedagogikk og har tidligere vært leder for kommunal PP-tjeneste. Lund har vært med på utarbeiding av håndbok og vurderingsverktøy for PP-tjenesten, og satt i utvalget som utarbeidet NOU 2009:18 Rett til Læring. På lokalt plan har han blant annet etablert organer for brukermedvirkning i PP-tjenesten, bidratt i utvikling av fora for samarbeid mellom barnevern og PP-tjeneste og arbeidet med kommunal strategi mot mobbing i skolen. Han har videre publisert flere artikler basert på egen forskning på veiledning av lærere via nettbaserte veiledningsfora. Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Senter for profesjonsstudier, HiO. Hun arbeider med utviklingsprosjekter og kursvirksomhet innen læreres klasse- og læringsledelse. Hennes forskningsfelt er læreres arbeid i klasserommet og usikkerhet i lærerarbeidet. Et annet forskningsfelt er praksisopplæring og lærerutdanneres arbeid. Elaine Munthe er leder av Følgegruppen for lærerutdanningsreformen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (2010–2015). Frøydis Oma Ohnstad er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus og er ansatt ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning. Hun underviser og veileder i pedagogikk på alle nivåer i lærerutdanningene, og har i en rekke år vært lærer i grunnskolen og leder for praksisopplæringen ved høgskolen. Hennes doktoravhandling omhandler læreres profesjonsetikk. May Britt Postholm er professor ved PLU, NTNU, samt professor II ved Høgskolen i Buskerud, avd. lærerutdanning. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode. Knut Roald er dosent (PhD) ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring som forskings- og undervisningsfelt. Han har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Roald har også stått sentralt i organisering av utviklingsarbeid mellom kommuner, fylkeskommuner, fylkesmann og høgskoler/universitet. Han er knyttet til masterprogram i utdanningsledelse og har i flere år vært faglig ansvarlig for studietilbud innenfor den nasjonale rektorutdanningen. Han har skrevet en rekke bøker og fagartikler om kvalitetsarbeid, organisasjonslæring, utviklingsarbeid og kommuner som skoleeier. Ove Skarpenes er dr.polit. i sosiologi fra Universitetet i Bergen. Han arbeider i dag som førsteamanuensis i pedagogikk samme sted. Hans forskningsinteresser og -publikasjoner er knyttet til kunnskap, utdanning, kultur, klasse, arbeid og moral. Herner Sæverot er professor dr.philos. i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Han er også professor II i pedagogikk ved Kunsthøgskolen i Bergen. Sæverots primære forskningsinteresser inkluderer allmenne pedagogiske spørsmål, pedagogisk danning, eksistensiell pedagogikk, og litteratur og pedagogikk. Han har publisert flere bøker og vitenskapelige artikler, i både nasjonal og internasjonal sammenheng. Sæverot er også medlem av Dannelsesutvalget ved Universitetet i Bergen. Elsa Westergård er førsteamanuensis (ph.d.) ved Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger (UiS). Hun har en doktorgrad innen samarbeid mellom hjem og skole med tittelen Parental disillusionment with school. Westergård har publisert flere vitenskapelige artikler som omhandler samarbeid mellom hjem og skole i tillegg til flere nasjonale artikler i bøker/hefter. Hun er kursholder ved flere av Senter for atferdsforsknings utadrettede program i tillegg til at hun underviser og veileder studenter ved masterprogrammet i spesialpedagogikk ved UiS.