Lærerarbeid for elevenes læring 5-10 (Heftet)

Serie: Pedagogikk og elevkunnskap 

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 288
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Pedagogikk og elevkunnskap
ISBN/EAN: 9788276348859
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale: Lærerarbeid for elevenes læring 5-10
Lærerarbeid for elevenes læring 5-10 er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 5.-10. trinn i skolen. Boken retter oppmerksomheten mot læreren og hans eller hennes rolle og funksjon i yrkesutøvelsen. Bokens andre kapittel omhandler imidlertid elevenes læring. En oppmerksomhet mot elevenes læring så tidlig i en bok som retter fokus mot lærerarbeid, samsvarer med forskning som sier at lærere må utvikle forståelse for læringsprosesser i sammenheng med utvikling av undervisningsopplegg. Undervisningen vil dermed kunne bidra i elevenes læring og dermed til et godt utbytte av læringsarbeidet. I boken går forfatterne inn på hvordan lærere kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, og på hvordan grunnleggende ferdigheter skal ivaretas i alle fag. Gode relasjoner og et godt læringsmiljø blir fremhevet som avgjørende faktorer for elevenes læring. I bokens ti forskningsbaserte kapitler bidrar elleve forfattere. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Til toppen

Om forfatter
Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer. Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, samt professor II ved Høgskulen Stord/Haugesund. Krumsvik leder forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB, som driver utdanningsforskning både i skolen og i høyere utdanning. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler som omhandler IKT, undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt. Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Senter for profesjonsstudier, HiO. Hun arbeider med utviklingsprosjekter og kursvirksomhet innen læreres klasse- og læringsledelse. Hennes forskningsfelt er læreres arbeid i klasserommet og usikkerhet i lærerarbeidet. Et annet forskningsfelt er praksisopplæring og lærerutdanneres arbeid. Elaine Munthe er leder av Følgegruppen for lærerutdanningsreformen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (2010–2015). May Britt Postholm er professor ved PLU, NTNU, samt professor II ved Høgskolen i Buskerud, avd. lærerutdanning. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode.