Kvalitet i skolen (Heftet)

- forskning, erfaringer og utvikling

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2009
Antall sider: 218
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202286217
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk, Vg1, Vg2, Vg3, Yrkesfag Vg1, Yrkesfag Vg2, Yrkesfag Vg3 påbygging
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Kvalitet i skolen
Det fokuseres i dag mye på at vi trenger bedre kvalitet i norsk skole. Men, å vite hva denne kvaliteten består i og hvordan en skal oppnå bedre kvalitet, er ikke så enkelt fordi skolen er en så stor og kompleks organisasjon. Denne artikkelsamlingen tar opp og viderefører debatten om kvalitet i skolen på både det teoretiske og det mer praktiske planet.

Bokens første del har overskriften Om kvalitetstenkning og dens nedslag i norsk skole. Her viser forfatterne hvor sammensatte kvalitetsutfordringene er. Det er nødvendig å ha innsikt i skoleinstitusjonens historiske utvikling, hva forskning internasjonalt kan bidra med, og hvor vi står i den aktuelle debatten i Norge i dag.

Den andre delen heter Om ulike aktører i kvalitetsarbeidet. Forfatterne viser her hvilke dilemmaer skolefolk møter når kvalitetsspørsmålene kommer på dagsorden, men de viser også at skolens mange aktører ikke alltid har full oversikt og den nødvendige kompetanse for å komme med opplegg og ordninger som den enkelte skoleorganisasjon er best tjent med.

Boken er skrevet for skolefolk på alle nivåer, skolelederutdanningene og pedagogikk- og allmennlærerutdanningen.

Til toppen

Om forfatter
Lars Monsen (f. 1963) er forfatter, villmarks- og ekspedisjonsfarer, programleder og foredragsholder. Boken "Norge på langs", som han gikk sammen med Trond Strømdahl i 1989/90 er blitt stående som en klassiker i norsk villmarkslitteratur. Han står bak ekspedisjonssuksessene ”Canada på tvers” og TV-programmet ”Ingen grenser” og sistnevnte vant ”Gullruten 2010”. Lars Monsen er blant Norges fremste hundekjørere, og han har deltatt både i Femundløpet, Finnmarksløpet og Iditarot – verdens mest krevende hundekjørerløp.

Lars Monsen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer Han har vært leder av Nasjonalt nettverk for kvalitetsvurdering fra 2001. Han har deltatt i evalueringer av både Reform 94 og Reform 97; i den siste som leder av Programstyret nedsatt av Norges forskningsråd.