Kvalitet i leseopplæringen (Heftet)

Erfaringer med oppstart av språk- og leseveiledning

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 120
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202335120
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Lese- og skriveopplæring, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale Kvalitet i leseopplæringen

Bedre leseresultater står høyt oppe på ønskelisten i norske skoler. Erfaringer fra utlandet viser at den offisielle strategien med økt kontroll og større ytre press bare har begrenset effekt. Virkelig kvalitet i leseopplæringen krever derimot at skolen utvikler seg innenfra. Løsningen kan være å gi språk- og leseveiledere ansvar for å planlegge og koordinere leseopplæringen.

Denne boka handler om teorien bak språk- og leseveilederordningen og erfaringer med å implementere ordningen i en kommune. Den viser hvilke grep engasjerte skoleledere og dyktige språk- og leseveiledere tok for å sikre kvalitet i leseopplæringen på alle trinn. Forfatteren sammenfatter og kommenterer resultatene på en måte som andre kommuner kan dra nytte av.

Til toppen

Flere bøker av Jørgen Frost:

Om forfatter
Jørgen Frost er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og en viktig stemme i nordisk leseforskning. Han har publisert flere forskningsartikler i internasjonale fora samt en rekke lærebøker i Norge, Sverige og Danmark, blant annet Kvalitet i leseopplæringen (2010) og vært redaktør for Språk- og leseveiledning (2009). Han har også vært med på å utvikle flere kartleggingsverktøy, blant annet «Arbeidsprøven» (2003), «Språk 6-16» (2005), «IL-basis» (2001) og observasjonsverktøyet «TRAS» (2003).