Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet (Heftet)

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 252
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202345099
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Utdanningsledelse, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 7. trinn, Grunnskole, 7. trinn, Norsk som andrespråk, 6. trinn, Grunnskole, 6. trinn, Norsk som andrespråk, 5. trinn, Grunnskole, 5. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 5-7, Grunnskole, Barnetrinnet 5-7, Norsk som andrespråk, 10. trinn, Grunnskole, 10. trinn, Norsk som andrespråk, 9. trinn, Grunnskole, 9. trinn, Norsk som andrespråk, 8. trinn, Grunnskole, 8. trinn, Norsk som andrespråk, Ungdomstrinnet, Grunnskole, Ungdomstrinnet, Norsk som andrespråk, Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet

Det er vanskelig å endre inngrodde normer og praksiser i skolen. Når en ny skolereform vedtas av politikerne, blir den ikke nødvendigvis gjennomført i sin helhet.

I denne boka utvikler forfatterne en teori om gjennomføring av utdanningsreformer, basert på utdanningsforskning, forskning på kunnskapsbasert utdanningspolitikk og på skolefaglig kompetanse. De behandler de historiske og samfunnsmessige forutsetningene for reformer i kunnskapssamfunnet og viser at de politiske intensjonene om at utdanning skal kobles til økonomisk vekst, kan stå i motsetning til skolesamfunnets tradisjonelle syn på oppdragelse, undervisning og læring.

Forfatterne diskuterer hvordan alle deler av utdanningssystemet kan trekke i samme retning for å gjennomføre vedtatte reformer. De viser at selv om dette er et mål, vil skolesamfunnet være nødt til å akseptere en del indre motsetninger i lang tid etter at en reform er gjennomført.

Til toppen

Anmeldelser av Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet
«Ett er å vedta en utdanningsreform, noe annet er det å få den gjennomført, på en måte som gjør at reformen også blir nyttig i klasserommet. Denne boka presenterer en aktuell problemstilling for departementet, kommuner og skoler. [...] Boka er original og innholdet vesentlig.»Hallvard Håstein, Bedre Skole 2/2012Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap. Nils Gilje er professor ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Gilje arbeider for tiden med en bok med arbeidstittelen "Hitlers filosofer. Nazisme og filosofi i Tyskland 1933-1945" og har ellers et rikt utvalg av publiserte artikler og bøker på sin merittliste.