Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet (Heftet)

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 252
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202345099
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Utdanningsledelse
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet

Det er vanskelig å endre inngrodde normer og praksiser i skolen. Når en ny skolereform vedtas av politikerne, blir den ikke nødvendigvis gjennomført i sin helhet.

I denne boka utvikler forfatterne en teori om gjennomføring av utdanningsreformer, basert på utdanningsforskning, forskning på kunnskapsbasert utdanningspolitikk og på skolefaglig kompetanse. De behandler de historiske og samfunnsmessige forutsetningene for reformer i kunnskapssamfunnet og viser at de politiske intensjonene om at utdanning skal kobles til økonomisk vekst, kan stå i motsetning til skolesamfunnets tradisjonelle syn på oppdragelse, undervisning og læring.

Forfatterne diskuterer hvordan alle deler av utdanningssystemet kan trekke i samme retning for å gjennomføre vedtatte reformer. De viser at selv om dette er et mål, vil skolesamfunnet være nødt til å akseptere en del indre motsetninger i lang tid etter at en reform er gjennomført.

Til toppen

Anmeldelser av Gjennomføring av utdanningsreformer i kunnskapssamfunnet
«Ett er å vedta en utdanningsreform, noe annet er det å få den gjennomført, på en måte som gjør at reformen også blir nyttig i klasserommet. Denne boka presenterer en aktuell problemstilling for departementet, kommuner og skoler. [...] Boka er original og innholdet vesentlig.»Hallvard Håstein, Bedre Skole 2/2012Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap. Nils Gilje er professor ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Gilje arbeider for tiden med en bok med arbeidstittelen "Hitlers filosofer. Nazisme og filosofi i Tyskland 1933-1945" og har ellers et rikt utvalg av publiserte artikler og bøker på sin merittliste.