Fellesskolen - skolefaglig læring for alle (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 348
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202283629
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Utdanningsledelse, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Pedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 7. trinn, Grunnskole, 7. trinn, Norsk som andrespråk, 6. trinn, Grunnskole, 6. trinn, Norsk som andrespråk, 5. trinn, Grunnskole, 5. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 5-7, Grunnskole, Barnetrinnet 5-7, Norsk som andrespråk, 10. trinn, Grunnskole, 10. trinn, Norsk som andrespråk, 9. trinn, Grunnskole, 9. trinn, Norsk som andrespråk, 8. trinn, Grunnskole, 8. trinn, Norsk som andrespråk, Ungdomstrinnet, Grunnskole, Ungdomstrinnet, Norsk som andrespråk, Vg1, Videregående, Studieforberedende, Videregående, Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, Yrkesfag Vg1, Videregående, Yrkesfaglig, Videregående, Vg3, Videregående, Vg2, Videregående, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk, Yrkesfag Vg3 påbygging, Videregående, Yrkesfag Vg2, Videregående
Omtale: Fellesskolen - skolefaglig læring for alle
Representerer skolens utdanning et samfunnsproblem? Tilstanden i norsk skole viser at det kan være grunn til å spørre om dette. I dag integreres alle elever i fellesskolen, men ikke alltid i gode skolefaglige læreprosesser. Resultatet er blant annet frafall og manglende kompetanseoppnåelse for elever i den videregående opplæringen.

Å integrere alle elever i gode skolefaglige læreprosesser er fellesskolens eksistensberettigelse, sier Erling Lars Dale. Hvis ikke skolens praksis er funksjonell i en samfunnsmessig kontekst, er det ikke nok å fokusere på undervisningspraksisen, da må det etableres et nytt og felles kvalitetsansvar i hele utdanningssystemet.

Det har alltid vært svake elever i skolen, men det har ikke blitt opplevd som et samfunnsproblem tidligere. Før forsvant svake elever tidlig ut av skolen og fikk seg ufaglært arbeid. I dag har alle elever rett til 13 års utdanning; de burde derfor ha rett til å bli undervist på en slik måte at de får et godt utbytte av skolegangen.

Til toppen

Om forfatter
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap.