Fellesskolen - reproduksjon av sosial ulikhet (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 390
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202290474
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Utdanningsledelse, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Pedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 7. trinn, Grunnskole, 7. trinn, Norsk som andrespråk, 6. trinn, Grunnskole, 6. trinn, Norsk som andrespråk, 5. trinn, Grunnskole, 5. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 5-7, Grunnskole, Barnetrinnet 5-7, Norsk som andrespråk, 10. trinn, Grunnskole, 10. trinn, Norsk som andrespråk, 9. trinn, Grunnskole, 9. trinn, Norsk som andrespråk, 8. trinn, Grunnskole, 8. trinn, Norsk som andrespråk, Ungdomstrinnet, Grunnskole, Ungdomstrinnet, Norsk som andrespråk, Vg1, Videregående, Studieforberedende, Videregående, Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, Yrkesfag Vg1, Videregående, Yrkesfaglig, Videregående, Vg3, Videregående, Vg2, Videregående, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk, Yrkesfag Vg3 påbygging, Videregående, Yrkesfag Vg2, Videregående
Omtale: Fellesskolen - reproduksjon av sosial ulikhet
Hvordan kan skolen, som skal være for alle barn uansett klasse og bakgrunn, være med på å reprodusere sosial ulikhet? Hva kommer det av at skolen, som har som mål å inkludere alle, likevel ikke klarer det?

Fellesskolen har i dag en stor utfordring. Fra 1960-70 årene har skolen hatt tilpasset opplæring og inkludering av elevene som mål, men den har likevel ikke klart å integrere alle elevene i gode skolefaglige læreprosesser.

En analyse av fellesskolens historie må til for å få frem den lange sammenkjedningen av ulike årsaker og virkninger som nåtidens skoleverk er et resultat av. Erling Lars Dale presenterer i denne boken en grunnleggende studie som forklarer den historiske bakgrunnen for tilstanden i dagens skole.

Til toppen

Om forfatter
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap.