Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 366
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202280079
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Utdanningsledelse, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Pedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 7. trinn, Grunnskole, 7. trinn, Norsk som andrespråk, 6. trinn, Grunnskole, 6. trinn, Norsk som andrespråk, 5. trinn, Grunnskole, 5. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 5-7, Grunnskole, Barnetrinnet 5-7, Norsk som andrespråk, 10. trinn, Grunnskole, 10. trinn, Norsk som andrespråk, 9. trinn, Grunnskole, 9. trinn, Norsk som andrespråk, 8. trinn, Grunnskole, 8. trinn, Norsk som andrespråk, Ungdomstrinnet, Grunnskole, Ungdomstrinnet, Norsk som andrespråk, Vg1, Videregående, Studieforberedende, Videregående, Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, Yrkesfag Vg1, Videregående, Yrkesfaglig, Videregående, Vg3, Videregående, Vg2, Videregående, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk, Yrkesfag Vg3 påbygging, Videregående, Yrkesfag Vg2, Videregående
Omtale: Ansvarlighet i skolen
Statsminister Stoltenberg sa i sin nyttårstale for 2008 at "Lærerne skal få et klart ansvar for hva elevene lærer i skolen". Grunnskoleelevenes stadig dårligere gjennomsnittsprestasjon i PISA-målinger har utløst et skred av medieoppslag om skolens påståtte kvalitetsproblem, og politikernes svar på problemet er altså mer ansvarliggjøring av skolen og lærerne. Politisk initierte måter å påvirke skolens pedagogiske arbeid på har historisk sett vært knyttet til læreplanreformer. I de siste tiårene har læreplanreformene kommet tettere og tettere, samtidig som systemet for finansiering av skolens virksomhet er blitt vesentlig endret. Internasjonalt brukes accountability som begrep for ansvarliggjøring, som betyr å stille skolen til ansvar for både prosesser og resultater - kort sagt kvalitet. Denne ansvarsformen siver inn i den norske debatten, men det er lite bevissthet om hva dette betyr og hvilke konsekvenser ansvarliggjøring har for utdanningsforvaltning generelt og for undervisning og læring i skolen.

Denne boken, som er et resultat av et omfattende forskningsprosjekt, stiller spørsmål om hva ansvarliggjøring betyr for skolens mål og organisasjonsformer, og om skoleutvikling er et spørsmål om kvalitet alene. Den passer for alle som er opptatt av norsk skolepolitikk, for skolepolitikere, skoleledere og studenter og lærere.

Til toppen

Flere bøker av Kari Bachmann, Randi Bergem, Nils Rune Birkeland, Eyvind Elstad, Øystein Engeland, Per E. Garmannslund, Helge Hernes, Stefan Hopmann, Lasse Skogvold Isaksen, Gro Kvåle, Gjert Langfeldt, Elsa Løfsnæs, Knut Roald og Kirsten Sivesind:

Om forfatter
Gjert Langfeldt har vært professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet har Langfeldt bl.a. arbeidet med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt har også arbeidet med ledelse innen utdanningsfeltet, og er nå i ferd med på å avslutte det NFR finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner" som undersøker betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Langfeldt er emeritus siden september 2013. Knut Roald er dosent (PhD) ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring som forskings- og undervisningsfelt. Han har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Roald har også stått sentralt i organisering av utviklingsarbeid mellom kommuner, fylkeskommuner, fylkesmann og høgskoler/universitet. Han er knyttet til masterprogram i utdanningsledelse og har i flere år vært faglig ansvarlig for studietilbud innenfor den nasjonale rektorutdanningen. Han har skrevet en rekke bøker og fagartikler om kvalitetsarbeid, organisasjonslæring, utviklingsarbeid og kommuner som skoleeier.