Å utforske praksis - videregående skole (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 232
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202338077
Kategori: Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Å utforske praksis - videregående skole

Å utforske praksis - videregående skole henvender seg til ledere og lærere i videregående skole som ønsker å utforske egen organisasjon. Den tar opp emner som organisasjonslæring og samspill, dialog- og læringsprosesser i elevgruppen med tanke på kvalitetsutvikling. Innledningsvis setter boka søkelyset på kontekster for videregående opplæring. Kapitlene utover i boka presenterer praksissituasjoner fra både studiespesialiserende og yrkesforberedende program som analyseres i lys av teori og relevant forskning.

Som leser utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis, ved at det presenteres spørsmål til refleksjon i hvert kapittel. Videoepisoder på forlagets hjemmeside er produsert med tanke på at lesere kan analysere situasjoner fra videregående skole i lys av teori som er presentert i kapitlene. På denne måten kan skolens profesjons- og organisasjonslæring rettes mot skolens kjernevirksomhet.

Selv om boka henvender seg til ledere i videregående opplæring, er det også et siktemål at boka kan fungere som en ressurs i skolens personalgruppe, ved at personalet arbeider med ett og ett kapittel og med tilhørende nettressurs. Bakerst i boka gis det eksempler på verktøy i læring i daglig praksis. Med sin praksisnære og teoretiske framstilling, vil boka også være relevant for ulike typer nettverksgrupper, studier i høyere utdanning og i etterutdanning. Se også egen temaside for alle bøkene i denne serien.

Til toppen

Flere bøker av Ruth Jensen:

Om forfatter
Ruth Jensen er doktorgradsstipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og som leder av pedagogisk senter på kommunenivå. I flere år har hun arbeidet som universitetslektor på masterprogrammet i Utdanningsledelse ved ILS. Hennes forskningsfokus er skolelederes profesjonslæring.