Strategisk ledelse (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 562
Illustratør: Keeping, David
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202406981
Kategori: Fagbøker
Fag: Organisasjon og ledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Strategisk ledelse
Strategisk tenkning og strategisk handling blir stadig viktigere for de fleste virksomheter – i næringsliv, offentlig sektor og frivillig sektor. En viktig grunn til det er at globalisering, teknologisk utvikling, digitalisering av informasjon og kommunikasjon, økende kunnskapsintensitet og skjerpede miljømessige utfordringer stiller store krav om endring, tilpasning og fornyelse på virksomhetsnivå.

Strategisk ledelse dekker både tradisjonelle temaer og nyere utviklingstrekk innen strategifaget. Boken er spesielt skrevet for studenter innen strategi- og ledelsesfag, men vil også være nyttig ledere og andre som vil oppdatere sine kunnskaper på feltet.

Denne boken har et klarere praksis- og prosessperspektiv enn mange andre lærebøker. Det er et eget kapittel om strategi i offentlig sektor og strategisk ledelse, og tema som innovasjon og forretningsmodeller er viet stor plass. Det samme gjelder etiske spørsmål knyttet til strategi. Forfatterne er derfor mer opptatt av dynamiske kapabiliteter enn av jakten (og troen) på varige fortrinn, mer opptatt av gode prosesser enn av elegante analyser og mer opptatt av originale løsninger enn av lærebokoppskrifter.

Bokens hovedforfattere er Harald Knudsen og Bjørn-Tore Flåten. Bidragsytere er Joyce Falkenberg, Jonny Holbek, Åge Johnsen og Inger Stensaker.


Til toppen

Om forfatter
Bjørn-Tore Flåten har sin ph.d. fra Universitetet i Agder og har siden 2011 vært førsteamanuensis og fra 2013 instituttleder ved Institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder, der han underviser i strategi, innovasjon, internasjonal ledelse og organisasjonsteori. Flåten forsker på kunnskapsflyt og entreprenørskap i virtuelle omgivelser med et særlig søkelys på kunnskapsdeling og Internett-basert samarbeid i bedrifter. Han er også leder for universitetets Senter for entreprenørskap. Harald Knudsen har sin ph.d. fra University of Oregon og har siden 1999 vært professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen, Universitetet i Agder. Han har lang undervisningserfaring i strategisk ledelse og internasjonal ledelse og har siden 1998 også vært tilknyttet Saïd Business School ved Oxford University, først og fremst med utspring i hans konsept «Jazz og ledelse». Hans forskningsinteresse er særlig knyttet til forholdet mellom kompleksitet, dynamisk interaksjon og strategiutvikling. Han har også vært opptatt av temaer som etikk og ledelsesfilosofi i organisasjoner.