Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 197
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202262877
Kategori: Samfunnsvitenskap
Fag: Sosiologi
Nivå: Akademisk
Omtale: Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur

Hva kjennetegner det å være ung i dagens samfunn? Hvilke tidstypiske trekk konstituerer ungdom som sosial kategori i Norge i dag sammenliknet med tidligere?

Ungdom utgjør ei gruppe i samfunnet som er i stadig utvikling og endring. Boka presenterer forskning om ulike sider ved de unges sosiale liv, og særlig endringer de siste 10-15 årene. Skole, fritid, forhold til foreldre, bruk av ny teknologi, kjønnsroller, ungdomskultur, innvandring, idrett og organisasjonsdeltaking er tema for kapitlene i boka.

Et innledende kapittel om det særegne ved ungdoms situasjon i Norge i dag rammer inn de andre bidragene. Hovedkildene er de store landsrepresentative Ung i Norge-undersøkelsene fra 1992 og 2002.

Boka er skrevet med tanke på studenter i barnevernspedagogikk, sosialt arbeid, lærerutdanninger og ungdomssosiologi, og alle som arbeider med ungdom.

Til toppen

Flere bøker av Åse Strandbu og Tormod Øia:

Anmeldelser av Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur
«Boka 'Ung i Norge' gir viktige bidrag til å forstå både ungdom og utviklingstrekk, også ut over det vi tror vi vet. Både for foreldre, lærere og andre som har med ungdommer å gjøre, er derfor boka et viktig og nyttig bidrag til å forstå mer.»John Roald Pettersen, Utdanning nr. 9/2007

Til toppen

Om forfatter
Åse Strandbu er professor i sosiologi ved Seksjon for kultur og samfunn ved Norges idrettshøgskole. Hun har tidligere arbeidet som forsker ved NOVAs ungdomsforskningsgruppe. Hennes forskningsinteresser er ungdom, kjønn, kroppsidealer, minoriteter, sosial ulikhet og idrett og utvikling. Tormod Øia er sosiolog, dr.philos., og forsker på NOVA. Han har i en årrekke forsket på ungdom, rusproblematikk og ungdomskulturer og har skrevet en rekke bøker og artikler på feltet.