Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202404574
Kategori: Fagbøker
Fag: KRLE, Lese- og skriveopplæring, Matematikk, Naturfag og samfunnsfag, Norsk
Nivå: Akademisk
Omtale: Leseboka

- Lesing som grunnleggende ferdighet
- Lesing i alle fag

Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?
Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?

Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.

Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.

Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

Til toppen

Andre utgaver

Leseboka
Bokmål Ebok 2014

Flere bøker av Aslaug Fodstad Gourvennec, Toril Frafjord Hoem, Dag Husebø, Sonja M. Mork, Margunn Mossige, Ingrid Nielsen, Vibeke Rønneberg, Atle Skaftun, Oddny Judith Solheim, Hanne Egenæs Staurseth, Hildegunn Støle, Per Henning Uppstad og Bente Rigmor Walgermo:

Om forfatter
Aslaug Fodstad Gourvennec er stipendiat i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun litterære gruppesamtaler mellom høytpresterende elever i videregående skole. Toril Frafjord Hoem er universitetslektor ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har mange års undervisningserfaring fra grunnskolen og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hun har også utviklet materiell om lesing som grunnleggende ferdighet for den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». Dag Husebø er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap og leder av det universitetspedagogiske arbeidet ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet en avhandling rettet mot RLE-undervisning i lærerutdanning og grunnskole, og flere artikler om å undervise i høyere utdanning og i skole. Sonja M. Mork er førsteamanuensis ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. Hun har skrevet boka Språk og digitale verktøy i naturfag sammen med Wenche Erlien, samt en rekke kapitler og artikler om grunnleggende ferdigheter i naturfag. Margunn Mossige er områdeleder ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har mange års undervisningserfaring i videregående skole og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hun har også utviklet materiell med vekt på læringsstrategier og elevers kunnskap om egen lesing og skriving. Ingrid Nielsen er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har bakgrunn som litteraturviter og har skrevet avhandling om Paul Celans poesi samt en rekke artikler om litteratur med vekt på hermeneutiske og estetiske problemstillinger. Vibeke Rønneberg er stipendiat i lingvistikk ved Universitetet i Bergen. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun skriveprosessen hos elever med dysleksi. Doktorgradsprosjektet er et samarbeid mellom Lesesenteret, Universitetet i Stavanger og Universitetet i Bergen. Hun har mange års undervisningserfaring fra ungdomsskolen, og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet bøkene Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003), Å kunne lese. Nasjonale prøver og grunnleggende ferdigheter (2006) og Litteraturens nytteverdi (2009), og en rekke artikler om litteratur og lesing. Oddny Judith Solheim er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har skrevet en avhandling om måling av leseprestasjoner og har forskningsinteresser innen tidlig intervensjon, motivasjon, engasjement og tiltro til egne ferdigheter. Hanne Egenæs Staurseth er stipendiat i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun ungdomsskoleelevers lesing og produksjon av non-lineære tekstelement i blant annet samfunnsfag. Hun har undervisningserfaring fra ungdomstrinnet og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hildegunn Støle er førsteamanuensis i literacy studies. Hennes bakgrunn er historisk engelsk pragmatikk. På Lesesenteret jobber hun for tida med nasjonale prøver i lesing for 5. trinn, samt lærerskolering for videregående skole. Hun har mange års undervisningserfaring fra videregående skole. Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Han har særlig arbeidet med teoretisk avklaringsarbeid i skjæringspunktet mellom spesialpedagogikk og lingvistikk, og har forskningsinteresser innen teknologistøtta læring, lesevitenskap og tidlig intervensjon. Bente Rigmor Walgermo er stipendiat i utdanningsvitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet studerer hun motivasjon og tro på egne ferdigheter hos elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.