Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202404574
Kategori: Fagbøker
Fag: KRLE, Lese- og skriveopplæring, Matematikk, Naturfag og samfunnsfag, Norsk
Nivå: Akademisk
Omtale Leseboka

- Lesing som grunnleggende ferdighet
- Lesing i alle fag

Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?
Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?

Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.

Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.

Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

Til toppen

Om forfatter
Aslaug Fodstad Gourvennec er stipendiat i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun litterære gruppesamtaler mellom høytpresterende elever i videregående skole. Toril Frafjord Hoem er førstelektor ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger og har mange års undervisningserfaring fra grunnskolen. Hun har særlig interesse for fagspesifikk lesing og skriving og læreres læring. Forukten å arbeide med videreutdanning for lærere i lesing, har hun også vært prosjektleder for Ungdomstrinn i utvikling. Dag Husebø er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap og leder av det universitetspedagogiske arbeidet ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet en avhandling rettet mot RLE-undervisning i lærerutdanning og grunnskole, og flere artikler om å undervise i høyere utdanning og i skole. Sonja M. Mork er førsteamanuensis ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. Hun har skrevet boka Språk og digitale verktøy i naturfag sammen med Wenche Erlien, samt en rekke kapitler og artikler om grunnleggende ferdigheter i naturfag. Margunn Mossige er områdeleder ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har mange års undervisningserfaring i videregående skole og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hun har også utviklet materiell med vekt på læringsstrategier og elevers kunnskap om egen lesing og skriving. Ingrid Nielsen er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har bakgrunn som litteraturviter og har skrevet avhandling om Paul Celans poesi samt en rekke artikler om litteratur med vekt på hermeneutiske og estetiske problemstillinger. Vibeke Rønneberg er stipendiat i lingvistikk ved Universitetet i Bergen. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun skriveprosessen hos elever med dysleksi. Doktorgradsprosjektet er et samarbeid mellom Lesesenteret, Universitetet i Stavanger og Universitetet i Bergen. Hun har mange års undervisningserfaring fra ungdomsskolen, og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing.

Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet bøkene Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003), Å kunne lese. Nasjonale prøver og grunnleggende ferdigheter (2006) og Litteraturens nytteverdi (2009), og en rekke artikler om litteratur og lesing.

Oddny Judith Solheim er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har skrevet en avhandling om måling av leseprestasjoner og har forskningsinteresser innen tidlig intervensjon, motivasjon, engasjement og tiltro til egne ferdigheter. Hanne Egenæs Staurseth er stipendiat i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet sitt studerer hun ungdomsskoleelevers lesing og produksjon av non-lineære tekstelement i blant annet samfunnsfag. Hun har undervisningserfaring fra ungdomstrinnet og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hildegunn Støle er førsteamanuensis i literacy studies. Hennes bakgrunn er historisk engelsk pragmatikk. På Lesesenteret jobber hun for tida med nasjonale prøver i lesing for 5. trinn, samt lærerskolering for videregående skole. Hun har mange års undervisningserfaring fra videregående skole. Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Han har særlig arbeidet med teoretisk avklaringsarbeid i skjæringspunktet mellom spesialpedagogikk og lingvistikk, og har forskningsinteresser innen teknologistøtta læring, lesevitenskap og tidlig intervensjon. Bente Rigmor Walgermo er stipendiat i utdanningsvitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. I doktorgradsprosjektet studerer hun motivasjon og tro på egne ferdigheter hos elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.