Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2006
Antall sider: 400
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202261672
Kategori: Journalistikk og mediefag
Fag: Mediefag
Nivå: Akademisk
Omtale: Medier, politikk og samfunn
Forfatterne tar opp et bredt spekter av temaer knyttet til massemedia og medias økende innflytelse på politikk, samfunn og livene vi lever. De fleste forfatterne er personer mange vil kjenne fra det offentlige rom og er blant de fremste innen medieforskning.De viktigste endringene i denne nye utgaven, er at Arne Krokan har skrevet et nytt kapittel om det sosiale og kommersielle internett. Det samme har Lars Nyre gjort under overskriften: "Nye medier, gammeldags journalistikk". Boka er først og fremst tenkt som lærebok for studenter i mediefag, men vil være interessant for alle som ønsker større kunnskap om media og medienes virke.

INNHOLD
1 BERIT VON DER LIPPE: Introduksjon: Medier, politikk og samfunn
2 FRANCIS SEJERSTED: Ytringsfriheten og informasjonsfriheten
3 AUDGUNN OLTEDAL: Etikk og journalistikk
4 JO BECH-KARLSEN: Intimsfæren i medieoffentligheten
5 TRINE SYVERTSEN: Målsettinger og virkemidler i mediepolitikken
6 STEIN ERIK SELFORS: Reklamen
7 SIGURD ALLERN: Nyhetsmediene og PR-bransjen
8 BERIT VON DER LIPPE OG SVEIN ØSTERUD: Språk og bilde i massemediene
9 RUNE OTTOSEN: Fiendebilder i journalistikken
10 ELISABETH EIDE: Journalistikk og marginalisering: Bilder som fryser forskjeller – og bilder som blir borte.
11 ELISABETH EIDE OG BERIT VON DER LIPPE: Å lese medier med kjønnsbriller
12a ARNE KROKAN: Det sosiale og kommersielle internett
12b LARS NYRE: Nye medier, gammeldags journalistikk
13 MICHAEL BRUUN ANDERSEN: Globaliseringsteori og medieanalyse

Til toppen

Flere bøker av Sigurd Allern, Michael Bruun Andersen, Jo Bech-Karlsen, Elisabeth Eide, Arne Krokan, Berit von der Lippe, Lars Nyre, Audgunn Oltedal, Rune Ottosen, Francis Sejersted, Stein Erik Selfors, Trine Syvertsen og Svein Østerud:

Om forfatter
Sigurd Allern (f. 1946) er dr.polit. og professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo. Jo Bech-Karlsen er professor i journalistikk ved Handelshøyskolen BI. Han har utgitt en rekke bøker om reportasje, dokumentar, litterær sakprosa, essay og faglitteratur. Elisabeth Eide er forfatter, journalist og medieforsker, ansatt på Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har gitt ut en rekke fagbøker, fem romaner og har bidratt til en rekke antologier og tidsskrifter. Arne Krokan er professor ved NTNU der han arbeider med prosjekter som omhandler problemstillinger i skjæringspunktet mellom teknologi, organisasjon og samfunn. Han er også professor II i nettverksøkonomi ved Markedshøyskolen. Krokan er mag.art. i familiesosiologi og dr.polit. i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og har skrevet flere bøker. Berit von der Lippe er professor emeritus ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI. Audgunn Oltedal er journalist, og har mellom anna arbeidet i NRK. Ho var første redaktør i ukeavisa Ny Tid. Oltedal er i dag førstelektor ved Journalistutdanningen, Høgskolen i Oslo og Akershus, der ho mellom anna underviser i presseetikk og nyheitsjournalistikk. Rune Ottosen (f. 1950) er professor i journalistikk ved Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Han er utdannet journalist og statsviter fra Universitetet i Oslo, og har et omfattende forfatterskap med krigsjournalistikk og pressehistorie som spesialområde. Stein Erik Selfors har 25 års erfaring fra reklamebransjen, både i inn- og utland, blant annet i reklamebyrået Young & Rubicam. Han har vunnet flere priser for sine reklamer. Han har også erfaring fra akademia, og er førstelektor ved BI. Han har skrevet fire bøker, samt artikler i fem antologier, foruten rundt hundre kronikker, artikler og leserinnlegg innen faget. Han har vært spaltist i DN i to perioder, foruten at han har vært spaltist i bladet Kampanje. Selfors er opptatt av markedsføring, markedskommunikasjon og media, og er æresmedlem i Kreativt Forum, samt har vunnet hederspris i Mediaforum. Trine Syvertsen er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Hun har utgitt en rekke bøker og artikler om mediepolitikk og medieutvikling.