Pedagogikk for sosialfagene (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276349702
Kategori: Helse og sosialfag
Fag: Sosial- og omsorgsfag
Nivå: Akademisk
Omtale: Pedagogikk for sosialfagene

Denne boka har fokus på hvorfor pedagogisk kunnskap er nyttig i sosialfaglig arbeid. Det er alltid et læringselement i arbeidet mellom en sosialarbeider og en bruker som har et hjelpebehov, og boka legger til grunn et relasjonelt pedagogisk perspektiv for dette læringsarbeidet. Den framhever at læringen foregår mellom aktører, og relasjonen mellom disse får betydning for kvaliteten i læringsarbeidet.

Boka henvender seg primært til studenter på bachelornivå innenfor sosialfagene. Den er også aktuell for alle som er opptatt av læringsarbeid med ulike grupper eller enkeltpersoner.

Til toppen

Flere bøker av Torkjell Sollesnes:

Anmeldelser av Pedagogikk for sosialfagene

Etterlengtet emne

"Endelig en pedagogikkbok myntet på bachelorstudenter innen trio-utdanningene barnevern, sosionom og vernepleie. Sollesnes er utdannet spesialpedagog. Som underviser på bachelor-programmene i barnevern og vernepleie har han likevel et godt grunnlag for å skrive ei lærebok for sosialarbeidere. [...] Bokas pre er at den setter pedagogikkens hva og hvordan inn i kontekster for yrkesgrupper, og at den har et tydelig pedagogisk grunnståsted. Begge deler kan bidra til bevisstgjøring, debatt, faglig refleksjon å trang til å spørre. [...] Boka anbefales som pensum."Carl Chr. Bachke, dosent ved UiA, Fontene 9/13

Til toppen

Om forfatter

Torkjell Sollesnes er høgskolelektor ved Høgskolen i Sogn og Fjordane. Han er utdannet allmennlærer, har videreutdanning innen spesialpedagogikk, religionshistorie og musikk, og hovedfag i pedagogikk. Sollesnes er ansatt som førstelektor ved Avdeling for samfunnsfag, Høgskulen i Sogn og Fjordane (HiSF). Han underviser i pedagogikk innen barnevern - og vernepleierutanningene, har mange års erfaring som lærer i grunnskolen, spesialpedagog i PPT og studieleder ved barnevernutdanningen. Han har tidligere publisert forsknings- og fagartikler innen pedagogikk og spesialpedagogikk, og utgitt to fagbøker.