Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen (Heftet)

Hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksis

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 168
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202401450
Kategori: Helse og sosialfag
Fag: Sosial- og omsorgsfag
Nivå: Akademisk
Omtale: Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen

Stadig flere mennesker opplever å bli stigmatisert og utstøtt – en utvikling som representerer store utfordringer i dagens velferdssamfunn. Hvordan møter sosialarbeidere som vel­ferds­­­statens fotsoldater mennesker i krise? Hva innebærer sosialarbeiderrollen i denne sammenheng? Hva slags kunnskaper, ferdigheter og verdier bygger den på?

Boka belyser spørsmålene over på to måter. Først ved å studere hvordan studenter faktisk lærer sosialarbeiderrollen, og hva som blir deres læringsutbytte i praksis. Gjennom et feltarbeid der forfatteren har fulgt studenter og veiledere, framstilles iscenesettelsen av sosialarbeiderrollen. Perspektivet som er valgt er et dramaturgisk samhan­dl­ings­perspektiv, som særlig vektlegger studentenes forsøk på å balansere praksis­stedets krav og forventninger med egne ønsker og behov. Sosialarbeiderrollen blir dermed en rolle som studentene øver på og iscenesetter, ettersom de hele tiden må ta hensyn til ulike forvent­nin­ger og krav som stilles. Studentene går inn og ut av ulike samhand­lings­situa­sjoner, med veileder, med andre ansatte, og ikke minst med klientene.

Møtet mellom mennesker ansikt til ansikt, får også fram et annet aspekt i sosialt arbeid. Sosialarbei­dere må kunne se, møte og forstå den hjelpesøkende. Samhandling og dialog får dermed fram behovet for både faglig- og etisk begrunnede standpunkter. Studentenes faglige og etiske bevissthet går derfor hånd i hånd, og bidrar således til å utvikle deres kritiske refleksjon. Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen er derfor aktuell for studenter, sosialarbeidere, praktikere, lærere i sosialt arbeid og alle som har interesse for hva som er og bør være betingelser for et godt liv.

Til toppen

Om forfatter
Svein Bøe er dr. philos og ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, Høgskolen i Telemark. Han har tidligere arbeidet i skolen, psykiatrien og PP-tjenesten. Fra 1992 har han ved siden av undervisning og veiledning av studenter, forsket på læring i praksis og hvordan studenter lærer yrkesrollen i praksis.